Slik blir 2008

Tv på nett, avklaring av Media Norge og økte nettinntekter er stikkordene for neste medieår.

En av de største begivenhetene i medieåret 2008 kommer allerede i januar, ifølge Johann Roppen, førsteamanuensis i journalistikk ved Høyskolen i Volda. Da kommer Klagenemnda for eierskap i media med sin avgjørelse i Media Norge-saken, og vi får vite om Schibsted får klarsignal for sine fusjonsplaner med Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad og Fædrelandsvennen.

– Blir det nei, er sjansene for en rettssak store. Blir det ja, er det plutselig veldig mye som skal gjøres, sier Roppen.

– Klart det er en ulempe for oss at Media Norge henger over oss. På det digitale feltet betyr det mye, men når det gjelder redaksjonell utvikling er vi ikke avhengig av Media Norge, sier Einar Hålien, ansvarlig redaktør i Bergens Tidende

Året da nett-tv slår gjennom?

Hålien mener avisen hans vil bruke mye ressurser på levende bilder i 2008. Ansvarlig redaktør i Sunnmørsposten,Hanna Relling Berg, er enig:

– Når det gjelder sjanger og kanal, vil vi merke sterk vekst i bruken av levende bilder på nettet, sier hun.

– Det som blir mest interessant neste år blir forholdet mellom kommersiell tv og nett-tv. Jeg tror kommersiell tv vil få det veldig tøft, forretningsmodellen deres utfordres. Unge mennesker bruker nett-tv istedenfor tradisjonell tv og den digitale utviklingen fører til mange flere kanaler, sier Hålien, og refererer både til utrullingen av det digitale bakkenettet og inflasjonen i videotilbud på nett.

– Det største som skjer nå er slukningen av det analoge bakkenettet. Det betyr at folk aktivt må velge leverandører. Det åpner opp for nye leverandører, blant annet ip-tv (tv over internett) og nisjekanaler. 2007 har vært vorspiel for digitale tv-plattformer. Festen begynner i 2008, sier Paal Fure, som leder mediebyrået Vizeum.

Spår kraftig vekst for NRK.no

Kringkastingssjef Hans-Tore Bjerkaas trekker også frem slukningen av det analoge bakkenettet som det mest spennende fremover. Samtidig er hovedfokuset for NRK å bli sterkere på nett, og å fintune NRKs nye tre-kanalsatsing.

På nett har NRK vært i stor utvikling det siste året og utviklet en rekke mer spesialiserte portaler som værportalen yr.no og barnas nrksuper.no. NRKs nettsjef, Bjarne Andre Myklebust, hevder at dette bare er begynnelsen:

– Vi vil bruke samfunnsoppdraget som konkurransefortrinn til å ta posisjon på nett. Jeg tror alle offentlige kringkastere tenker mer og mer i den retningen at det er et konkurransefortrinn at de kan levere innhold uten å ta betalt for det, sier Myklebust. Han forteller at de jobber med å gjøre NRKs innhold lettere tilgjengelig for å laste ned og dele og at NRK i større grad skal være der folk er, som for eksempel på YouTube og Facebook.

Nettopp å gjøre innhold, ikke minst NRK-arkivet, mer tilgjengelig, tror Paal Fure vil få enorm betydning i 2008.

– NRK vil vokse dramatisk i 2008 og kan bli dobbelt så store på nett på grunn av demokratiseringen av NRK-arkivet, spår han.

Lokalaviser føler seg truet

Nylig lanserte A-pressen og TV 2 den ultralokale søkefunksjonen derdubor.no, en tjeneste de håper blir en attraktiv annonseringsplattform for dem som vil nå lokale lesere. Det er bare det siste trekket i et marked hvor nasjonale aktører jobber med å tilby mer lokalt, og gjerne ultralokalt, innhold. Det kan by på utfordringer for lokalpressen:

– I 2008 vil mange region- og lokalaviser få utfordret posisjonen sin på nett. De sterke lokale merkevarene våre på papir, kan ikke automatisk overføres til nett. Når mange riksaviser nå jobber seriøst med å lage regionutgaver av nettavisene sine, vil det bli en tøff kamp om annonsørene for mange småaviser. I de aller fleste kommuner er det nemlig ikke lokalavisa som er største aktør på nettet – det er VG eller Dagbladet, sier Svend Arne Vee, ansvarlig redaktør i Firdaposten.

Eierskapslov på nett?

Kulturminister Trond Giske frykter at Schibsted har fått en altfor sterk posisjon på nettet, en problemstilling som er et av momentene som taler mot en godkjennelse av Media Norge-samarbeidet. Det ligger et forslag fra Giske på bordet om å utrede en eierskapslov for nettmediene.

– Vi har ingen gode og stabile måter å måle nettrafikk. Det kan hende at de vedtar en utredning, men eierskapslov på nett kommer ikke i 2008, slår Johann Roppen fast. Dessuten trekker han frem at vi har en nettstatistikk som bare fanger opp norske mediehus.

Konjunkturutfordring

Roppen trekker også frem hvorvidt 2008 kan bli det året da andre enn VG og Dagbladet tjener store penger på nett, og om VG.no klarer å beholde driftsmarginene sine. I ZenithOptimedias globale reklameundersøkelse, anslås det at annonsørene i Skandinavia vil bruke over 20 prosent av mediebudsjettene sine på nett innen 2010.

– På kort sikt er den største utfordringen i medieøkonomien at papiravisene er veldig avhengig av stillingsannonser. Trenden er at papiraviser taper terreng på alle andre annonser enn jobbannonser, så en konjunkturnedgang med påfølgende nedgang i markedet for stillingsannonser vil skape veldig store problemer, sier medieforsker Arne Krumsvik ved Høgskolen i Oslo.

– Jeg håper at konjunkturene holder, hvis de ikke gjør det er det risikabelt for nysatsingene, og det vil by på store utfordringer internt, sier Hålien i Bergens Tidende.

Mobiltelefonjournalistikk

– En annen ting som skjer fremover er at mobiltelefonen er i ferd med å bli en portal for informasjonsinnhenting, sier Paal Fure. Hålien derimot, er usikker på om informasjonsinnhenting på mobil vil bli det helt store og sier det i hvert fall ikke kommer til å bli noe hovedspor for Bergens Tidende.

I Adresseavisen har de en litt annen vri på hvordan benytte mobilen og har utstyrt 50 reportere med mobiltelefon med videoopptaker. På den måten kan de få levende bilder fra et større område enn hva utvalgte kameramenn kan, og de kan få det fort.

– Vi ønsker å formidle det som skjer så hurtig og så levende som mulig og har utviklet en mobil reporter-applikasjon som gjør at vi kan publisere video på nett ti minutter etter at den er tatt, sier Rolf Dyrnes Svendsen, redaktør og daglig leder i Adresseavisens digitale tjenester. Det mener Adresseavisen er et konkurransefortrinn de trenger for å være best på videodekning og levende bilder på nett.

Det er ennå et stykke igjen til Reuters «mojo-kit», som skal skape optimalt mobile journalister ved å utstyre dem med en Nokia N95, sammenleggbart keyboard, kabel og mikrofon.

Men kanskje blir 2008 året da journalistene får mobiltelefonen som sitt viktigste arbeidsverktøy?