Mange journalister ønske å bli mediekonsernet Gannetts nye Taylor Swift- og Beyonce-korrespondenter.
Foto: AP / NTB
Søkte etter Taylor Swift- og Beyoncé-korrespondenter. Fikk 1000 søknader
Prisvinnende journalister ønsker å dekke popstjernene på heltid.
Denne artikkelen er over ett år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Tidligere i høst lyste Gannett ut to stillinger som etter
hvert gikk viralt. Det amerikanske mediekonsernet – som blant annet utgir
avisen USA Today i tillegg til en rekke lokal- og regionalaviser – søkte etter
to korrespondenter som på heltid skal dekke hver sin popstjerne: Taylor Swift
og Beyoncé.
Wall Street Journal (WSJ) kan nå avsløre at det har kommet inn
nærmere 1000 søknader. Blant søkerne er det Emmy-vinnende journalister,
Tiktok-influensere og en journalist som i dag dekker Det hvite hus.
Kristin Roberts, chief content
officer i Gannet Media, sier til WSJ at målet er at de to nye journaliststillingene skal
bidra til økte inntekter for hele mediekonsernet, inkludert selskapets mange
lokalaviser.
– Dette er hvordan vi redder lokaljournalistikken, sier Roberts – og legger til:
– Hvis det lykkes, kan
Gannett skape lignende roller som dekker andre personligheter og populære emner.
I stillingsannonsene kommer det fram at Gannett ikke er på jakt etter to nybegynnere. For å bli vurdert til stillingene kreves det minst fem års
journalistisk erfaring. I tillegg må søkerne ha kunnskap om populærkultur.