Mediesjef går for gull

Oslo 2011 vil skape tidenes beste verdensmesterskap på ski. - Det gjelder også for mediene, sier mediesjef Gro Eide.

Publisert Sist oppdatert

- Vi ser på mediene som våre gjester og ønsker å behandle dem deretter. Vårt mål er derfor optimale arbeidsforhold og kvalitetsservice i alle ledd. Vi ønsker at journalister og fotografer som dekker mesterskapet skal oppleve Oslo2011 som bedre enn forventet, erklærer mediesjef Gro Eide (46).

Hun forteller at medieseksjonen har mange erfarne medarbeidere og at de også bevisst har høstet erfaringer fra tidligere mesterskap i arbeidet for å tilrettelegge best mulig. Eide var for øvrig også mediesjef for VM i Trondhjem i 1997.

 - Den gang brukte vi fortsatt kurerer som hentet filmrullene. I dag er det helt andre utfordringer. Ikke minst er det mange flere typer medier.

Stor pågang

Så langt har 1600 mediefolk fra 24 land akkreditert seg til mesterskapet i nordiske grener som foregår fra 23. februar til 6. mars. Om lag 900 av dem er rettighetshavere fra tv og radio, 450 er skrivende journalister og 250 er fotografer. Fristen for påmelding gikk egentlig ut i midten av januar, men det strømmer fortsatt på med forespørsler.

- Vi holder derfor akkrediteringen åpen en stund til. Det er fortsatt stor pågang og interesse.

Neste fredag åpner Main Media Center som ligger sentralt plassert med fantastisk utsyn over Oslo og fjorden, og bare noen få skritt til Midtstubakken, Holmenkollbakken og langrennsarenaen.

Stor plass

Fasilitetene som tilbys pressen er ikke akkurat puslete. Pressefolkene får hele 3000 kvadratmeter å boltre seg på. Her er rommene hvor pressekonferansene skal foregå, her er det informasjonsdesk, resultatservice og avslapningsområder. Eide viser rundt i en svær åpen sal fylt med lange rekker av bord, dataledninger og kontakter. I enden har Aftenposten, VG og Dagbladet sikret seg lukkede redaksjonsrom og i etasjen over er det en svært romslig mediekafé der sultne journalister skal få det de trenger.

- Det vil også bli servert smaksprøver av norsk mat og ikke minst nystekte vafler. Vi ønsker å skape en trivelig atmosfære for dem som er på jobb, sier Eide.

I tillegg  til dette har rettighetshavende kringkastinger ca. 1400 kvadratmeter til sine kontorer og fotografene har et eget senter ved målgang under løypesporene. Her har kun fotografer adgang og det er plass til ca. 90 om gangen. Fotografveteranen Erik Berglund har for øvrig ansvaret for organiseringen av fotoopplegget. Siden målene er såpass høye satser arrangøren på å hente inn pressefolkenes mening.

- Vi håper folk blir fornøyde, men skal ha en grundig evaluering i etterkant. Vi kommer til å spørre mediene om deres mening. Da får vi dommen.

Powered by Labrador CMS