De eldre velger bort papiravisen. Fra 2022 til 2023 har andelen som leser aviser på nett i aldersgruppen over 80 år økt fra 25 prosent til 41 prosent.Foto: Roger Aarli-Grøndalen
Aldri er det målt færre lesere av papiraviser enn i 2023, viser Norsk mediebarometer 2023, som ble lagt fram av Statisk sentralbyrå i dag. Noe som kanskje ikke er så overraskende, mer overraskende er det at den største nedgangen er i den eldste delen av i befolkningen.
– For 10 år siden leste over halvparten av befolkningen en eller flere papiraviser i løpet av en gjennomsnittsdag, men i 2023 ser vi den laveste andelen som er målt til nå, sier Fam Vivian Bekkengen, rådgiver i Statistisk sentralbyrå, i en artikkel publisert på ssb.no.
Fra 2022 til 2023 er det en nedgang på fire prosentpoeng i andelen som leser en eller flere papiraviser i løpet av en gjennomsnittsdag. Samtidig som papiravisleserne blir færre, leser de også i snitt færre aviser om dagen, opplyser SSB.
61 prosent av de som er 80 år eller eldre leser papiraviser daglig, mens blant personer mellom 67 og 79 år er andelen 43 prosent, viser Nordisk mediebarometer
For begge aldersgruppene er det en vesentlig nedgang fra fra året før, hvor tilsvarende andeler var henholdsvis 70 og 50 prosent.
Nettaviser treffer heller ikke like bra som tidligere.
– 70 prosent var innom en eller flere nettaviser en gjennomsnittsdag i 2020, mens i 2023 er det 59 prosent, sier Bekkengen.
Den største nedgangen i nettavislesere er de som leser den mest.
«I 2020 var 82 prosent av personer mellom 25 og 44 år innom en eller flere nettaviser i løpet av en gjennomsnittsdag. I 2022 var andelen 77 prosent og i 2023 var andelen 68 prosent», skriver SBB.
Samtidig er det blant de over 80 år en stor økning i andelen som leser en eller flere nettaviser en gjennomsnittsdag. Fra 2022 til 2023 har andelen som leser aviser på nett i denne aldersgruppen økt fra 25 prosent til 41 prosent.
Mediebarometeret viser også en økning i antall som får nyheter fra sosiale medier.
– Det er blant de unge mellom 16 og 24 år hvor flest får med seg nyheter gjennom sosiale medier. 79 prosent i denne aldersgruppen leser nyheter på sosiale medier en gjennomsnittsdag, og de fleste i denne aldersgruppen finner nyhetene på Snapchat, etterfulgt av Instagram og Tiktok, sier Bekkengen.