Ett spennende samarbeid, sier nyhetsredaktør Håkon Borud i Aftenposten. Arkivfoto: Martin Huseby Jensen
Aftenposten inviterer til håndbak
Håkon Borud mener samarbeidet mellom Dagsavisen og Nettavisen er spennende.
Fredag morgen kunne Journalisten fortelle at Nettavisen og Dagsavisen går sammen om lokalt innhold. Nettavisen står for trafikken og Dagsavisen for innholdet.
Dermed står sistnevnte i en sterkere posisjon i kampen om Oslo med Aftenposten i og med Nettavisen vil sørge for at innholdet deres leses av langt flere enn tidligere.
Les også: Nettavisen og Dagsavisen går sammen
– Vi og Dagsavisen går sammen om å lage en storbysatsing for Oslo, Stavanger og Trondheim. Det betyr at deres journalistikk legges på en seksjon for Oslo, en for Stavanger og en for Trondheim. Vi gir trafikk fra Nettavisen til deres innhold og står for salget. Og så deler vi inntektene, sier Gunnar Stavrum til Journalisten.
– Vi får en fantastisk bra kommersiell partner. Jeg er imponert over det de har fått til. For Dagsavisen var steg én å berge papiravisen og muliggjøre nettsatsing gjennom å stykke opp regionale satsinger. Nå skjer det, sier partner Eirik Hoff Lysholm i Dagsavisen.
Samtidig avvikler Nettavisen lokalseksjonen DittOslo som ble kjøpt fra Amedia i juli i fjor. Nettavisen klarte ikke å få til finansieringen av seksjonen som hadde en dedikert selger og to dedikerte journalister.
Endringen innebærer at innholdet fra Stavanger og Oslo får langt større eksponering, og på sikt Trondheim.
Liker å bli utfordret
Sjefredaktør Lars Helle i Stavanger Aftenblad representerer én av de så langt to mediehusene som utfordres på lesermarkedet som følge den nye samarbeidskonstellasjonen. Han sier til Journalisten at det er viktig for regionavisen å ha journalistisk konkurranse i nedslagsfeltet. Og dersom samarbeidet bidrar til å styrke journalistikken til Rogalands Avis (RA), er det bra for både Aftenbladet og for regionene. RA, sier han, har fått drahjelp på papir gjennom Dagsavisens oppkjøp, nå håper han avisen får drahjelp også digitalt fra Nettavisen.
– Vi har godt av å bli utfordret, sier Helle.
På annonsemarkedet tviler han på at den nye konstellasjonen vil bidra til særlig konkurranse. Snarere mener han de er i samme båt i kampen om annonsekronene mot VG, mot Facebook og mot Google. Helle sier han har fått referert at de to sistnevnte i Rogaland alene vil hente ut mellom 300 og 400 millioner kroner i annonsekroner i år.
– Det vil ikke den nye konstellasjonen komme opp i.
Helle sier at han ikke er overrasket over samarbeidet, selv om han ikke hadde sett akkurat dette partnerskapet komme.
– Når løsningen først ligger på bordet, er jeg ikke så overrasket. De er pragmatiske begge to.
Klar for håndbak
Nyhetsredaktør Håkon Borud i Aftenposten kaller konstellasjonen for spennende. Særlig at supertabloide Nettavisen og sosialdemokratiske Dagsavisen nå er blitt bestevenner. Han gleder seg til konkurransen.
– Vi inviterer til håndbak når som helst. Konkurranse er motiverende og alt som styrker oslojournalistikken tar vi som hovedstadsavis godt i mot. Aftenposten har satset på Oslo i årtier og i kombinasjonene print og digitalt har vi en solid posisjon blant leserne. Jeg kan ikke helt se at vi vil endre noen strategi med bakgrunn i dette nyvunne ekteskapet. På Osloby.no vil vi fortsette med å lage den grundigste journalistikken og de beste guidene for alle som bryr seg om Oslo.