Krangler om finanstrafikk

Det krangles om nettrafikk i Morgenbladets spalter.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Hva er årsaken til dn.no vokser? I debattspaltene til Morgenbladet har tidligere E24-redaktør Hans Christian Vadseth en klar oppfatning om nettopp det.

– Hvem vinner?

I kommentaren «NRK på krykker» drøfter Vadseth, som i dag er sjefredaktør i Fædrelandsvennen, hvem som er den vinneren i samarbeidet om stoffutveksling mellom nrk.no og dn.no.

» (…) tenk litt etter hvem som er den virkelige vinneren. Uten tvil er det dn.no. I nettets annonseverden er det fortsatt én ting som mer enn noe annet bestemmer et nettsteds attraktivitet. Det er antall unike brukere, eller på enkelt norsk: Hver enkelt som klikker seg inn på et nettsted,» skriver Vadseth i sin kronikk og mener at det er årsaken til at dn.no har økt trafikken sin.

Vadseth viser til at det er på samme måte E24 og NA24 har vokst frem på, gjennom henvisninger og lenking ut fra andre nettsteder. Redaktøren oppgir i sin kronikk at dn.no økte fra 219.000 unike brukere i uke 17 i 2007, til 270.000 i tilsvarende uke i år.

Vil vite tall

Påstanden om at det er nrk.no som har drevet trafikken opp på dn.no har fått redaktør Ole Morten Fadnes til å plukke opp pennen.

»70-80 prosent av DN.nos daglige brukere kommer inn til oss ved å skrive DN.no inn i nettleseren, eller ved å bruke bokmerke til forsiden. 20-30 prosent kommer inn på våre artikler via Google, Startsiden, Sol og for eksempel NRK.no,» skriver redaktøren i sitt tilsvar «Vadseth på viddene».

Og fra dn.nos redaktør kommer det også en klar oppfordring:

«Hvis Vadseth virkelig er opptatt av å avsløre hvor nettstedene får sin trafikk fra, ikke bare av å sverte en konkurrent, så forventer jeg i neste uke svar på følgende spørsmål: Hvor mange prosent av hans tidligere arbeidssted E24s lesere kom daglig direkte inn på forsiden, og hvor mange prosent, for å bruke hans egne ord, «blir sendt på en liten tur ut på nettet» fra VG.no og Aftenposten.no?»

Redaktøren ønsker også å vite det samme om trafikken på NA24, hvor Fædrelandsvennen eier 10 prosent.

Journalisten har forsøkt å komme i kontakt med Vadseth for å høre om han vil følge opp Fadnes’ oppfordring.

Powered by Labrador CMS