Even Nordstrøm. Foto: Birgit Dannenberg

A-pressen øker nettinntektene

Opp 29 prosent, viser regnskapet for tredje kvartal.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

A-pressens samlede annonseinntekter økte med 6,4 prosent i tredje kvartal, ifølge en pressemelding fra konsernet. Nettinntektene økte med hele 28,9 prosent sammenlignet med 3. kvartal i fjor og endte på 95 millioner kroner.

Fremgang på de fleste områder

– Vi er svært tilfreds med tredje kvartal og det har vært fremgang på alle områder, sa konsernsjef Even Nordstrøm på dagens resultatfremleggelse.

A-pressen hadde driftsinntekter på 1.081millioner kroner i tredje kvartal, en økning på snaut 30 millioner kroner fra samme kvartal i fjor. Netto driftsresultat havnet på 96 millioner kroner, en marginal fremgang fra ifjor.

– På samme tid i fjor hadde vi en gevinst på salg av eiendom i Bergen. I år har vi en engangskostnad knyttet til pensjon på 31 millioner, så den underliggende driften er vesentlig bedre enn det ser ut til i regnskapet ved første øyekast, sa Nordstrøm.

Sterk annonsevekst for TV 2

TV 2 har økt sine reklameinntekter med 14,2 prosent. A-pressen eier 50 prosent av TV 2.

– TV 2 er tilbake på et veldig positivt spor og situasjonen nå er at det er utsolgt på tv. Jeg tror alle ser nå at det var nødvendig å ta de dramatiske grepene vi gjorde i 2009 og jeg vil påpeke at det er viktig at vi driver med gode resultater så vi har den handlekraften vi trenger for å utvikle nye tilbud og kjøpe attraktive rettigheter, sa Nordstrøm.

Kostnadene er også økt noe (4,1 prosent). Omlegging av pensjonsordningen koster A-pressen 31 millioner kroner. Samtidig har økt aktivitet i lokalaviser og TV 2 medført høyere kostnader.

– Vi er på plan i forhold til den planlagte reduksjonen av personalkostnadene, sa Nordstrøm.

Netto driftsmargin er på 8,9 prosent i tredje kvartal, det samme som i fjor. Samlet for året pr. 30. september, er imidlertid nettomarginen økt fra 3,8 til 8,6 prosent.

Venter minus på nett

A-pressen la ikke frem egne tall for den digitale virksomheten på dagens presentasjon men Nordstrøm kunne fortelle at de venter et underskudd for denne delen av virksomheten.

– Det blir et lite underskudd for året, men dette er langt mindre enn i foregående år. Vi har foretatt store kostnadskutt og nå har vi økt investeringene noe mer enn det vi signaliserte i andre kvartal. Vi har konsentrert oss om å øke inntektssiden og vi ser nå at vi begynner å få en god omsetning per bruker sammenlignet med konkurrenter som VG Nett.

A-pressen ruller også ut sitt tilbud på iPad i de kommende månedene. Planen er at Nordlys kommer på iPad i starten av desember og at de andre avisene lanserer sine iPad-aviser i løpet av første kvartal neste år.

– Det var 12.000 som ønsket å få en av de 50 gratis iPadene vi skulle gi ut til et brukerpanel i Tromsø, sier Nordstrøm.

Opplaget fortsatte ned

Totalopplaget for A-pressens aviser sank i snitt med 2,9 prosent. Opplagsinntektene var likevel tilnærmet like som i samme periode i fjor.

– Vi konstaterer at opplaget fortsetter å synke og kan ikke gjøre så mye annet enn å tilpasse tilbudet best mulig den situasjonen vi er i. Vi er nok kommet til et punkt nå hvor vi i mindre grad kan kompensere fallende opplag med økte priser.

Trykkeridriften i Norge og Russland var et av områdene som leverte best i perioden. NR1-Trykk på Lillestrøm vant nylig oppdraget med å trykke Dagbladet på Østlandet og den norske trykkerivirksomheten økte netto driftsresultat med fem millioner. I Russland økte omsetningen med femti millioner sammenlignet med samme periode i fjor og driftsresultatet økte med 20 millioner kroner.

Powered by Labrador CMS