Prosjektleder i Polaris' strømmesenter Stig Vågnes og redaksjonssjef i Amedia, Christian Haksø, står bak organiseringen av strømmingen av årets Norway Cup.Foto: Morgane Fauconnier
Sportsjournalistikk
Strømmer over 680 kamper fra Norway Cup: – Et velsmurt maskineri
– Dette er selvfølgelig en viktig hendelse for avisene i Oslo, men det er særlig for bygdene utenfor at dette er stort.
Denne artikkelen er over ett år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Annonse
Denne uken har tusener samlet seg på Ekebergsletta i Oslo i
anledning Norway Cup.
Her samarbeider mediekonsernene Polaris og Amedia om
strømming av de rundt 680 kampene som skal foregå i løpet av uken.
– Vi sender fra elleve baner og har rundt 80 personer i sving – de fleste fra våre egne mediehus rundt omkring i landet, sier Stig Vågnes, ansatt i Sunnmørsposten og prosjektleder i Polaris' strømmesenter, til Journalisten.
Sunnmørsposten er en del av Polaris Media.
Sammen med redaksjonssjef i Amedia, Christian Haksø, har han planlagt organiseringen av strømmingen nøye for at det skal gå så glatt som mulig.
– Og det har det gjort. Det er nesten slik at jeg blir litt
rørt, sier en fornøyd Vågnes.
– Synergi
Vågnes mener strømming av Norway Cup er en viktig del av medienes
samfunnsoppdrag.
– Det at du kan sitte på Måløy, Lindesnes, Salangen eller i Spania og se på dette, er kjempeviktig. Det er så mange som ikke kan være til stede her
på sletta, så det er veldig god synergi for lokalavisene og lokalbefolkningene at vi er her.
For lokalavisene er det dessuten en god måte å knytte bånd
med sine lokale lag og klubber, sier han videre.
– Dette er selvfølgelig en viktig hendelse for avisene i Oslo
også, men det er særlig for bygdene utenfor at dette er stort. Det merker vi
på seertall og abonnementstall. Det er stor interesse for turneringen i lokalmiljøet, sier
Haksø, og påpeker at tallene på strømmingen av Norway Cup aldri har vært så høye.
Annonse
Langsiktig samarbeid
Amedia og Polaris har kjøpt rettighetene for strømmingen av
Norway Cup sammen for flere år fremover i tid, og ser frem til å fortsette samarbeidet.
– Amedia har mange ansatte i Oslo. De har gjort kjempegode forberedelser og alt har blitt veldig bra organisert. Nå går vi
egentlig bare rundt og leter etter feil, sier Vågnes.
Vågnes og Haksø har lagt opp turnuser ut fra ulike funksjoner, om det er å være ansvarlig for sendekontrollene, distribusjonen eller klippingen av kampene. I tillegg har de folk ute på banene sammen med kommentatorene og fotografene.
Men selv om det er mye å dekke, er det ingen som skal jobbe livet av seg, uttaler Vågnes.
– De skal ikke ha altfor mange arbeidsdager. Kommentatorene og fotografene får tre skift i løpet av uken. Det er viktig at de får opplevd litt også når de reiser hele veien hit, sier han.
– Nesten for lett
– Det er et velsmurt maskineri, skyter Haksø inn.
En av grunnen til at det har gått så knirkefritt, er at all
kompetanse de trenger blir kartlagt og beskrevet nøye på forhånd, slik at det deretter bare gjelder å rekruttere de riktige folkene til de ulike jobbene. De blir så
fordelt i ulike avdelinger med en leder som coacher både før og
underveis i fotballturneringen.
– Maskineriet bare ruller og ruller. Det å strømme 680
kamper blir nesten for lett, sier Haksø.
Mediekonsernene er opptatte av såkalt «ansvarlig strømming», særlig etter de mange debattene fra blant annet Norges Idrettsforbund, Datatilsynet
og Norsk Redaktørforening i forhold til hva som bør strømmes når barn er
involvert.
Alle lagene får for eksempel forespørsel om de godkjenner å
bli strømmet i forkant av kampene. Barn under 14-15 år blir dessuten ikke filmet
før semifinalene.
Annonse
– Å få frem fotballgleden
Inne på presserommet sitter sportsjournalisten i Sunnmørsposten, Odd Sølve Grannes. Han er den eneste fra sin redaksjon som er på Norway Cup uten
å være involvert i strømmingen. Hans rolle er å skrive artikler for avisen sin.
– Det er utrolig gøy å kunne få ut bredden i fotball. Her er
en mulighet til å få frem fotballglede, men også alvor, følelser, dramatikk og
andre gode vinklinger, sier Grannes til Journalisten.
Han mener det er veldig viktig at lokalavisene dekker
fotballturneringen.
– Vi har for eksempel over 110 lag fra vår egen region som er
med. Det er dessuten mange sunnmøringer som har reist ned til Oslo for
turneringen, og det er kanskje hovedgrunnen til at det er viktig at vi er her,
sier han.
– Holder du et ekstra øye med deres lokale lag?
– Ja, men det er også litt tilfeldig hva som ender opp i spaltene.
Det handler ofte om tidspunkt, tilfeldigheter og tips, avslutter han.