Dagbladet klikket med HM

Har inngått tett samarbeid på nett.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Fra og med nyttår har Dagbladet og Hjemmet Mortensen redaksjonelt samarbeid. Det innebærer at Dagbladet får innhold fra Hjemmet Mortensens redaksjoner, mens ukebladgiganten til gjengjeld får trafikk og eksponering av sitt EGET nettsted, Klikk.no.

Først ute er en test av mobiltelefoner. Nyhetsredaktør Morten Øverbye forklarer at Dagbladet.no vil få daglig innhold fra Hjemmet Mortensens redaksjoner.

Flere partnere

– Dette er helt i startfasen, så vi får se over tid, sier Øverbye. Han forteller at Vi Menns faste element Ukens Flørt nok ikke kommer til å finnes på Dagbladets nettsider. – Jeg tror ikke den er aktuell å legge ut hos oss, sier nyhetsredaktøren og humrer.

Klikk.no har et tilsvarende samarbeid med Nettavisen. Hos sistnevnte har Klikk.no en egen boks på fronten, og noe tilsvarende vil også komme hos Dagbladet.

I tillegg til eksponering og trafikk, vil Dagbladet dele annonseinntektene fra de aktuelle artiklene med Hjemmet Mortensen. At forbrukerne kan oppleve at samme artikkelen ligger tre forskjellige nettsteder deriblant konkurrenten Nettavisen, tar Øverbye med stor ro.

– Leserne er hos oss før de går til Nettavisen.

– Verken Nettavisen eller Dagbladet får en stor mengde saker fra oss. De får litt hver, og så deler vi det opp slik at de ikke får de samme sakene, forteller redaktør Svein-Erik Hole i Klikk.no.

Forretninger

Med Dagbladet har Klikk.no fått to redaksjonelle partnere. Som del av danske Egmont er Klikk i dialog med folk i Nettavisen og TV 2, men det foreligger ingen andre konkrete «partnerplaner» nå.

Hole forteller at det er en fjær i hatten for Klikk.no at de har fått til en samarbeidsavtale med Dagbladet, som han omtaler som innovative. Når det er sagt, har han ikke de store forventningene til trafikken fra partneren, og viser til at få samarbeid av denne karakter har blitt noen gullgruve for trafikk.

– Dette er først og fremst en forretningsmodell som sikrer nye inntekter gjennom splittede annonseinntekter. Vi får kanskje litt trafikk fra det også, men det viktigste i samarbeidet er økonomi og ny annonseflate. Og at vi får vist fram innholdet vi er opptatt av til en ny brukergruppe.

Powered by Labrador CMS