Rektor ved Høyskolen Kristiania Arne Krumsvik tror det er fornuftig at Finn.no blir med Schibsted videre. Arkivfoto: Martin Huseby Jensen

Tror Schibsted nå blir en bedre medieeier

Rektor og medieprofessor Arne Krumsvik mener Schibsted har gjort fornuftige grep.

Denne artikkelen er over fem år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

– Dette er et veldig fornuftig grep for begge deler av Schibsted-konsernet. Det kom ikke en dag for tidlig, sier Arne Krumsvik, medieprofessor og rektor ved Høyskolen Kristiania, om nyheten som kom fra Schibsted tirsdag.

Det ble i går kjent at Schibsted-konsernet deles i to, der den digitale rubrikkannonse-delen av selskapet blir et eget selskapet. Dette gjelder ikke de nordiske selskapene Finn.no, Block.se og Tori.fi.

Samtidig ble det varslet at NHO-sjef Kristin Skogen Lund blir nye administrerende direktør i Schibsted, mens dagens sjef Rolv Erik Ryssdal blir sjef i det nye selskapet som skilles ut. Dette selskapet skal ha Schibsted som hovedeier.

– Jeg tror Schibsted blir en bedre medieeier etter dette. Rubrikkannonse-delen av selskapet har hatt en stor aksjeandel i selskapet, som har gjort at den tradisjonelle mediedelen har blitt mindre viktig, fortsetter han.

Digital tyngde

Krumsvik tror også at den tradisjonelle mediedelen har vært en bremsekloss for utvikling av rubrikkannonsedelen i konsernet.

Han ser på det som fornuftig for mediehusene at Finn.no forblir en del av Schibsted, og mener det er mindre politisk og strategisk problematisk for Schibsted å skille ut de internasjonale rubrikkannonse-selskapene.

– Med Finn.no har det nye Schibsted en tyngde i digitale inntekter som er godt å ha med seg. Det er nok fornuftig å ta med seg Finn videre, både med tanke på hvor de kommer fra, men også hvor de skal, sier Krumsvik.

Positive tillitsvalgte

Det var flere positive reaksjoner til Schibsted-nyhetene som kom tirsdag. Som Journalisten skrev i går, er NJ-klubblederne i avisene VG, Aftenposten, Bergens Tidende og Stavanger Aftenblad stort sett positivt innstilt til todelingen av konsernet, og at Finn.no blir med videre sammen med medieselskapene.

Konserntillitsvalgt for de ansatte Sven Arne Buggeland mener dette er en god løsning for konsernet.

– Vi tror løsningen er den beste for Schibsted i overskuelig framtid, og at dette er et nytt kapittel for Schibsted, sier han.

Han opplyser om at det nye Schibsted vil ha 5200 ansatte, mens 2800 blir en del av det nye internasjonale selskapet.

Buggeland er positiv til at det nye Schibsted blir et rent nordisk selskap, og sier at samarbeidet mellom de nordiske rubrikkselskapene og resten av virksomheten vil bli tettere.

Aksjen «hoppet» på børsen

Schibsted-aksjen «hoppet» rundt 10 prosent på børsen etter at nyheten om Schibsted kom på tirsdag.

«Gamle» Schibsted består etter Journalistens beregninger av tre firedeler av omsetning i mediekonsernet i første kvartal. Den nye virksomheten som Rolv Erik Ryssdal får ansvar for hadde rundt 24 prosent av omsetningen i siste resultatrapport.

Når det gjelder driftsresultat (EBITDA) beholder Schibsted rundt 78 prosent av denne, mens virksomheten i nye MPI stod for rundt 22 prosent av Schibsteds driftsresultat i første kvartal. Tall for finske Tori er ikke oppgitt, og derfor ikke med i beregningene.

Powered by Labrador CMS