Denne artikkelen er over sju år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Annonse
Glåmdalen er for tiden på jakt etter en frontredigerer, ikke lenge etter at de ansatte en person til en lik stilling tidligere i år.
– Det er morsomt at vi endelig kan gjøre det. Det er lenge siden vi ansatte folk sist, sier klubbleder Britt-Ellen Negård til Journalisten.
Hun understreker at det ikke er snakk om nye stillinger. Den ene av de to har stått ubesatt i opp mot to år.
– Vi er veldig glad for at vi får bruke de stillingene vi har. Det er et slit når de står tomme. Vi trenger de to, sier Negård, som også er medlem av landsstyret til Norsk Journalistlag (NJ) og tidligere leder av konsernlaget i Amedia.
Det er ikke bare av rekrutteringene at man kan lese at det går økonomisk bedre for avisen med hovedkontor på Kongsvinger. Til tross for at omsetningen sviktet med 6,7 prosent – hovedsakelig på annonser – og endte på 80 millioner kroner i fjor, leverte avisen et bedre resultat.
Opplaget falt med 261 eksemplarer til 14.394 eksemplarer, men opplagsinntektene økte med 1,4 prosent, ifølge årsberetningen.
Kostnadsfokus
Overskuddet økte med 51,4 prosent til 10,3 millioner kroner. Kostnadene ble kuttet med 10,2 millioner kroner, hvorav lønnskostnadene stod for 6,6 millioner kroner.
– Selskapets ledelse har hatt høyt kostnadsfokus, heter det i årsberetningen.
Også nærheten til Sverige er med å løfte Glåmdalens resultat. Shoppingbyen Charlottenberg ligger bare en drøy halvtimes kjøretur unna Kongsvinger.
– Uten å ha finregnet på dette, så ligger andelen annonseinntekter fra Sverige på rundt 10 prosent. Aktivitetsnivået i Charlottenberg er stadig økende, så per i dag ser det ut til at inntektene fra virksomheter i Sverige vokser noe i 2017, skriver redaktør Thor Sørum-Johansen til Journalisten.
Annonseinntektene utgjorde 34 millioner kroner i fjor, slik at inntektene av svenskehandelen altså utgjør rundt 3,4 millioner kroner.
Klubbleder Britt-Ellen Negård er glad for at svenskehandel bringer penger inn i kassa til Glåmdalen.
– Noen er kanskje kritisk til at vi annonserer for grensehandel, men vi har ikke råd til å si nei til det, sier Negård.