DN Media Group har satt mål om å kutte inntil 45 millioner kroner i konsern og fellesfunksjoner med effekt fra 2024.
Foto: Marte Vike Arnesen
Kutt i DN Media Group
Tilbyr gavepensjon til alle som nærmer seg 61 år
Skal verne journalistikken, sier DN-redaktør.
DN Media Group, som blant annet eier Dagens Næringsliv (DN), skal kutte kostnadene med 60 millioner kroner. Det var beskjeden de ansatte fikk i dag. De ansatte fikk også beskjed om at de kom til å bli færre.
Selskapet har satt mål om å kutte inntil 45 millioner kroner i konsern og fellesfunksjoner med effekt fra 2024.
Et middel for å oppnå kuttene er frivillig gavepensjon.
Verne journalistikken
Av de 60 millionene som skal kuttes, må Dagens Næringsliv bidra med 10 millioner, men sjefredaktør og administrerende direktør Janne
Johannessen sier til Journalisten at de jobber for å unngå kutt redaksjonelt, både med tanke på
folk og de redaksjonelle produktene.
Men også i DN-redaksjonen kan det bli færre redaksjonelle medarbeidere. Alle ansatte som nærmer seg 61 får nå et frivillig tilbud om gavepensjon, forteller hun.
– Prinsippet er at kuttene skal verne kvalitetsjournalistikk, og vi prioriterer kostnadskutt som leserne ikke skal merke. Vi ser på alt av store og små kutt som bruk av vakttillegg, vikarbruk, foto, illustrasjon, markedsføring, lisenser og mindre grep på trykk og distribusjon, sier DN-redaktøren.
På spørsmål om de
vurderer kutt i redaksjonelle produkter svarer Johannessen at de ikke har
planer om det.
– Vi fortsetter med produktene vi har. Nå må vi løpe fortere, jobbe smartere og bruke mindre penger, avslutter hun.
– Krevende marked
Konsernsjef Trond Sundnes sier til Journalisten at tilbudet om gavepensjon vil gjelde for hele konsernet.
Han forteller at de nå tar fatt på jobben med å løse kostnadsmålene de har satt seg.
– Vi leter med lykt og lupe etter det vi kan gjøre som ikke går på bemanning. Samtidig er det mye som går bra. Det er digital vekst, vi vokser på abonnement, og i utlandet ser vi også vekst. Vi kan være stolt av alt vi får til, men vi står i et krevende marked der kostnadene stiger og der det er krevende å få inntektene til å vokse, sier Sundnes.
DN Media Group eier, i tillegg til DN, publikasjoner som Europower, Fiskeribladet, Intrafish og Tradewinds.