Harveisteierne. Fra venstre: Simen Tveitereid, Anders Aakre, Torbjørn Ekelund og Kjetil Østli Foto: Harvest
- Harvest er ikke et macho-prosjekt
Simen Tveitereid mener kjønnskritikken av nettmagasinet er urettferdig og forutinntatt.
– I et historisk perspektiv er det nytt at mannen deltar hjemme. Den skandinaviske mannen er den mest likestilte, feminiserte mannen i verdenshistorien. Det er fint. Men det ville være veldig pussig om dette ikke også gir et ubehag. Og det er pussig om det ubehaget ikke kan skrives om, sier Simen Tveitereid, en av de fire mennene bak det nystartede nettmagasinet Harvest.
Langlesing
I egenomtalen beskriver magasinet seg slik: Harvest er et magasin om naturen og menneskers forhold til den. Vi ser på Harvest som et leirbål – et sted for gode historier og deling av kunnskap.
4. oktober ble første artikkel publisert. Magasinet hadde i god tid før denne datoen bygget seg en solid likerskare på Facebook. I skrivende stund har 130 000 vært innom siden. Antall sidevisninger er ifølge designer Anders Aakre oppe i 225 100. Enkelte av artiklene parallellpubliseres på Aftenposten.no. Det meste av trafikken kommer likevel fra sosiale medier.
– Vi er veldig godt fornøyd. Dette er mye bedre enn vi hadde regnet med. Vi ville skape et nytt innslag i den norske mediefloraen som vi selv har lyst til å lese. Og vi trodde det skulle være mulig å ikke bare kjøre kjappe ting på nett, sier Tveitereid
Han mener man har fått det bekreftet når et 15 000 tegn langt essay om miljø deles 12 000 ganger.
Selvparodisk motkultur
Alle er ikke like begeistret for det digitale leirbålet. Flere sosiale mediestemmer uttaler at prosjektet ikke kan parodieres. Det er allerede selvparodisk. Mimir Kristjánsson skrev i Dagbladet «I navnet et magasin om mennesket og naturen, i gagnet like ofte et magasin om hvordan kvinner og barn hindrer Østli og de andre i å leve det livet de ønsker.» Klassekampens anmeldelse av Stein Torleif Bjellas siste album brukte nesten like mye plass på å fortelle at Harvest «[g]nåler høylytt (men poetisk) om å være enkle menn med fetisjerende lengsel til naturen», som å beskrive Bjellas musikalske univers.
– Mannen føler seg i større grad fremmedgjort i dagens urbane tilværelse. Det er spørsmål i det jeg mener må få lov å dukke opp. Kritikerne sprer om seg med galle i sosiale medier. Jeg synes ikke det er noen rettferdig måte å se det på. De leser oss med en forutinntatthet. De er ikke opptatt av naturen. De trives godt i sine urbane liv, milevis fra det som er vårt prosjekt.
Tveitereid er lei av at kjønn får så stor plass og dermed skygger for andre perspektiv. I deres tilfelle: Natur og livskvalitet.
Vil du si det er motkultur dere driver med?
– Ja, det er litt motkultur, uten at jeg skal si det direkte. Det er en viss kritikk av deler av den moderne livsstil og dens verdier. Vi minner om naturens betydning. Vi stiller spørsmål ved prioriteringer. Det er ikke noe klart definert innhold, ikke som på 70-tallet. Vi vil ikke forklare folk hva de skal gjøre, men minne om hva naturen står for. Om ingen plukker blåbær, vil ingen bry seg om hvor blåbærene kommer fra. I dag handler så mye om fritid, sport og prestasjoner. Vi vil minne om at naturen er fundamental for mennesket. Og det er klart for de fleste at det moderne forbrukersamfunnet slik det er nå ikke kan føres videre.
Forstår du kritikerne som ser magasinet mindre som et rop om miljøbevissthet og mer som en hyllest til mannen som drar ut på villmarkstur og oppdager verden, mens kona blir sittende igjen hjemme?
– Nei. Det vi gjør er heller det motsatte. Vi er ikke opptatt av ekspedisjoner. Vi kan ikke dra ut og være borte. Jeg kan ikke det. Vi må ta ansvar. Vi hyller ikke den klassiske maskulinitet.
Han skjønner heller ikke at det skal være noe ved deres journalistikk som rettferdiggjør en slik lesing. Særlig ikke når rundt halvparten av artiklene er skrevet av kvinner. Han er imidlertid åpen for at Lene Julsen kan tas til inntekt for et slikt syn. Men han mener at det er misvisende lesing om enkelttekster tillegges å være meningsbærende for magasinet som helhet.
Man and nature
Det at de første omtalene av prosjektet fortalte at dette skulle handle om «mannen og naturen» er imidlertid ikke til komme bort fra. Man behøver ikke nødvendigvis tykke kjønnsbriller for å lese inn en mulig feministisk kritikk i forklaringen på hvorfor dette ble endret til det mindre kjønnede «mennesket».
– Vår første Facebook-side het «Mannen og naturen». Det var en oversettelsestabbe fra arbeidstittelen. Det engelske man betyr jo menneske på norsk. Men det er klart vi tenkte på det i starten. Vi er fire menn, og da ser vi det fra mannens ståsted. Vi diskuterte om det skulle handle om mann og natur, og det var uenighet internt. Facebooksiden fungerte som en utprøving, og vi fikk signaler av typen: Er dette bare for menn? Vi hadde ikke noe ønske om å ekskludere noen.
Han understreker at Harvest ikke er et macho-prosjekt. De ser ikke seg selv som Monsen-villmenn.
– Vi legger vekt på følelser og opplevelser. Hva naturen betyr. Det er en refleksjonsbasert tilnærming til naturen. Vi driver ikke med tips og veiledning til hva du skal ta med på tur, vi stiller spørsmål ved hvorfor vi lengter så mye ut. Mange har også gitt uttrykk for at de savner den måten å skrive om natur på.
Dugnadsarbeid
Simen Tveitereid ber også folk huske på at dette ikke er jobben deres. Av de fire i redaksjonen er det bare Kjetil Østli som har investert større beløp enn tid. Selv skriver han fortsatt for Dagens Næringsliv og andre. Heller ingen av de øvrige skribentene får betalt, foreløpig.
– Vi håper å få laget mer klassisk journalistisk stoff som reportasjer og intervjuer. Kanskje er det blitt litt for mye personlig stoff.