Foto: Birgit Dannenberg.

Grenser for prisvekst

Løssalgsavisenes volumnedgang kan ikke kompenseres i det uendelige, innrømmer VG og Dagbladet.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Tidligere denne uken ble det kjent at A-pressens opplagsinntekter falt i første kvartal. Samtidig gjorde konsernsjef Even Nordstrøm det klart at det ikke lenger ville være mulig å kompensere de samme inntektene ved å øke prisene.

Nordstrøm fikk langt på vei støtte fra konsernsjef Per Axel Koch i Polaris Media. Selv om Polaris Media opplevde en økning i opplagsinntektene sine i samme periode, mente også han at det ville være grenser for hvor lenge man kan fortsette å øke prisene.

Naivt

De to mediekonsernene eier ingen løssalgsaviser og har dermed ikke opplevd den samme voldsomme volumnedgangen som VG og Dagbladet. De siste årene har det under Schibsteds kvartalspresentasjoner vært klart at prisøkning på VG har bidratt til å holde inntektene forholdsvis stabile.

Administrerende direktør Torry Pedersen i VG sier til Journalisten at han tror det er naivt å tro at det ikke er prisfølsomhet på aviser. I så måte er han enig med Koch og Nordstrøm.

– Og så tror jeg jo at VG vel er den rimeligste avisen dersom du kjøper den i løssalg. Jeg er grunnleggende enig i at det er prisfølsomhet og det er selvsagt ikke slik at man kan kompensere gjennom pris dersom nedgangen fortsetter i det uendelige. Men nå er det vel slik at aviser tradisjonelt ikke har vært et dyrt produkt i forhold til kjøpekraften i Norge.

På spørsmål om når han tror de to grafene med nedgang og priskompensasjon møtes, og inntektsutviklingen snur, svarer Pedersen at han konsentrerer seg om det korte perspektivet. Pedersen viser til at VG leverte et driftsoverskudd på 63 millioner kroner i første kvartal.

Kostnader

For Dagbladet har prisøkning tidligere gitt millionoverskudd, men konsernsjef Tore Stangebye i Berner Gruppen ser ikke for seg noen prisøkning på Dagbladet i overskuelig fremtid.

– Det vi gjør er å tilpasse kostnadene til inntektsnivået hele tiden. Slik vil det måtte være. Vi ser er en betydelig endring i forbrukervaner innenfor medier, og det er løssalgsavisene som får det først og får det størst. Det skjer fordi man må gjøre aktiv handling hver dag og gå ut og kjøpe avis. Det er også grunnen til at det største fallet er på løssalgsfronten.

Dagbladet koster 15 kroner i løssalg på hverdager.

Justeringer

Også Stangebye mener det er vanskelig å svare på når de to grafene krysses. Konsernsjefen mener det vil være avhengig av hvordan forbrukervanene utvikler seg i tiden fremover.

– Vi er nødt til å forholde oss til markedet og tilpasse produktet deretter. Og vi tilpasser kostnadene våre.

Powered by Labrador CMS