Utvalgsleder Hanna Relling Berg presenterte konklusjonene til 2.8-utvalget for styret til Norsk Presseforbund.
Foto: Anna Stjern
DEBATT:
Troverdigheten er ikke til salgs
Vi har ikke råd til å svekke tilliten til uavhengig journalistikk. Utenforstående finansieringskilder skal ikke ha innflytelse på journalistisk virksomhet, verken når det gjelder prioriteringer eller kildevalg.
- Dette er et debattinnlegg. Innlegget uttrykker skribentens egne synspunkter.
Spørsmålet er hvordan publikum kan stole på at dette prinsippet
blir fulgt opp i praksis. Vårt svar er å skjerpe kravene til tydelighet
og åpenhet, også når det gjelder avtalemessige forhold om hvordan
journalistikken finansieres.
Skjerper kravene
Vi i denne sammenhengen
er utvalget som Norsk Presseforbund opprettet i fjor for å vurdere om det er
behov for å endre punkt 2.8 i Vær varsom-plakaten. Fredag presenterte vi utvalgets
forslag til styret i NP, og nytt punkt er utformet etter følgende hovedlinjer:
- Vi skjerper kravet til
åpenhet, også om innholdet i avtalene
- Vi styrker og tydeliggjør
prinsippet om at utenforstående finansieringskilder ikke skal ha innflytelse på
journalistikken.
- Vi gjør punktet helt
teknologinøytralt, og knytter det til journalistikk, uavhengig av
formidlingsteknologi og plattform
- Vi frigjør oss fra
begrepet «sponsing», og innfører begrepet «eksterne finansieringskilder»
- Vi frigjør oss fra de
strenge sjangeravgrensningene i dagens punkt, men lager ekstra varsomhetsregler
for nyhetsjournalistikk og journalistikk rettet mot barn
Tvetydig begrep
Utvalget mener at ordet
sponsing er problematisk. Både fordi det er tvetydig, og fordi det uten grunn
kan indikere forventninger om redaksjonelle gjenytelser.
Vi har derfor valgt å
bruke begrepet «ekstern finansiering». Begrepet dekker finansiering av journalistiske
prosjekter fra alle andre kilder enn redaksjonens egne budsjetter. Det vil også
omfatte finansiering fra for eksempel frittstående stiftelser, filantroper,
konsernstiftelser o.l.
Dagens formulering i Vær varsom-plakaten forbyr sponsing av nyhets- og aktualitetsjournalistikk og
journalistikk rettet mot barn. Likevel er svært mange gode nyhets- og
aktualitetspodkaster sponset. Når de ikke blir klaget inn til PFU, kan det være
fordi det er så tydelig at ikke bryter de presseetiske prinsippene, selv om de
bryter med ordlyden i punkt 2.8. Regler som ikke etterleves, svekker tilliten
til presseetikken.
Tenk deg en redaksjon
som ønsker å gjennomføre et journalistisk prosjekt som de ikke har midler til.
De bestemmer seg for å søke om ekstern støtte. De må først avklare hvilke kilder
som kan være presseetisk aktuelle.
Hvis det kan reises tvil om uavhengighet
eller troverdighet, skal man verken søke eller ta imot støtte. Deretter må
redaksjonen finne ut hvordan man skal oppfylle forpliktelsen til åpenhet om
finansieringen. Disse vurderingene må
gjøres, uansett sjanger.
Varsomhetsregler
Utvalget har erstattet dagens
tilsynelatende absolutte forbud med ekstra varsomhetsregler når det gjelder
nyhetsjournalistikk og journalistikk rettet mot barn.
Rommet for ekstern
finansiering av nyhetsjournalistikk, antar vi er svært lite. Årsaken er at det
vil være langt lavere terskel for å svekke redaksjonens troverdighet innenfor
nyhetsjournalistikk enn innenfor andre journalistiske områder.
Utvalget ønsker
heller ikke en utvikling der kommersielle aktører skal kunne finansiere
redaksjonelt innhold rettet mot barn i markedsføringsøyemed. Utvalget understreker derfor at eventuell
finansiering av journalistiske prosjekter for barn, må ivareta barns særlige
behov for vern.
Når utvalget mener at
punkt 2.8 bør være teknologinøytralt, har det blant annet sammenheng med at det
blir stadig vanskeligere å skille mellom ulike former for formidlingsteknologi.
Eksempel: En podkast som sendes direkte vil være omfattet av sponsorreglene i
Kringkastingsloven. Dersom den sendes i opptak vil den være unntatt, fordi
podkaster ikke omfattes av «audiovisuelle bestillingstjenester»
Sannhetssøkende
Siste setning i Vær
varsom-plakatens punkt 2.1 lyder slik:
«Redaktøren skal verne om
redaksjonens produksjon av fri og uavhengig journalistikk».
Utvalget
mener at ordet «sannhetssøkende» bør
inkluderes i denne setningen. Ordet er hentet fra Grunnlovens paragraf 100 og
vedtektene til Norsk Redaktørforening, og oppsummerer kjernen i
journalistikken. Det er ekstra viktig i en tid med stor spredning av
desinformasjon, og hvor kunstig intelligens kan brukes til å lage artikler som
virker troverdige, men som ikke nødvendigvis er sannferdige.
Hele kapittel 2 i Vær varsom plakaten handler om integritet og troverdighet. Vi håper at våre forslag
til endringer skal bidra til å øke den presseetiske bevisstheten i
redaksjonene, som igjen kan styrke den tilliten fra publikum som vi er helt
avhengige av.
Utvalget har vært bredt sammensatt, og
bestått av Marte Svara (P4),
Theo Jordal (TV 2), Linda Vaeng Sæbbe (Nordlys), Dag Idar Tryggestad (Norsk
Journalistlag), Gard Steiro (Verdens Gang), Arne Jensen (Norsk Redaktørforening), Arild Kveldstad (Norsk Presseforbund) og Hanna
Relling Berg, Sunnmørsposten.
Her er vårt forslag til nytt punkt 2.8:
Eksterne finansieringskilder skal ikke ha
innflytelse på mediets journalistiske virksomhet, kildevalg og prioriteringer.
Unngå ekstern finansiering og avtaler som bidrar
til at publikum kan reise tvil om redaksjonens troverdighet.
Vær særlig varsom ved ekstern finansiering av
nyhetsjournalistikk. Ekstern finansiering av journalistikk rettet mot barn må
ivareta barns særlige behov for vern.
Skjult reklame er uforenlig med god presseskikk.
Vis åpenhet om avtaler og hvordan journalistikken er finansiert. Dersom
journalistisk innhold er eksternt finansiert, skal dette være åpenbart for
publikum.