Forbrukerombud Gry Nergård liker ikke forslagene til liberalisering av reklamereglene i Europa. Foto: CF-Wesenberg/kolonihaven.no
Forbrukerombudet kritisk til nye tv-reklameregler
Advarer mot et EU-forslag som åpner for mer i reklame i beste sendetid på tv og friere regler for produktplassering
Denne artikkelen er over åtte år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
EU-kommisjonen vil liberalisere reklamereglene i Europa og foreslår blant annet å slakke på reglene for produktplassering slik at produktene kan gis en mer framtredende eksponering i programmene. Forbrukerombudet er generelt kritisk til produktplassering.
– En undersøkelse som Medietilsynet gjorde, viste at under halvparten fikk med seg merkingen av programmer som inneholder produktplassering. Én av to tv-seere har dermed blitt eksponert for markedsføring uten å være klar over det, sier forbrukerombud Gry Nergård.
Det blir også foreslått at dagens regel om maks 20 prosent reklame per klokketime byttes ut med et tak på hvor mye reklame som kan sendes per dag. Det åpner for at kringkasterne kan legge store mengder reklame til tidspunktene hvor de vet at mange ser på. I tillegg foreslås det at nyhetssendinger og filmer kan avbrytes oftere av reklame enn i dag.
– Vi vet at forbrukere synes tv-reklame er irriterende. Mange velger heller reklamefrie alternativer som Netflix for å slippe avbruddene. I ei tid hvor lineær tv møter stadig større konkurranse vil det derfor være ei kortsiktig løsning å pøse på med mer reklame, mener Nergård.