Kulturminister Linda Hofstad Helleland sier det er uvisst når myndighetene klarer å stanse reklame fra utenlandske bettingselskap.

Det blir vanskelig for staten å stanse ulovlige reklamefilmer på norske tv-kanaler

Kampen mot utenlandske spillselskaper trappes opp.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over sju år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

– Vi er i dialog med myndigheter i Storbritannia og Nederland om hvordan de utenlandske pengespillselskapene opererer i TV-sendinger rettet mot Norge. Vi prøver å gjøre det vi kan og det skal vi fortsette med, sier kulturminister Linda Hofstad Helleland (H).

Hun var torsdag med da Lotteritilsynet la fram sin omfattende rapport om «Omfang av penge- og dataspillproblemer i Norge».

– Det er vanskelig for meg å sette et tidspunkt, siden vi er i dialog med de rette instanser, sier Helleland til NTB om når reklamefilmer for utenlandske bookmakere forsvinner fra norske TV-skjermer.

Mer enn doblet

Fra 2013 til 2015 er omfanget av TV-reklamevisninger for utenlandske pengespill mer enn doblet.

– TV-sendingene er en hard nøtt å knekke. Det skal jeg innrømme, sier direktør i Lotteritilsynet, Atle Hamar.

Det spesielle er at norske TV-kanaler som sender fra utlandet, ofte England, respekterer forbudet mot alkoholreklame, men ikke for pengesterke spillselskap som forsøker å utvanne spillmonopolet i Norge.

– Det er rett og slett så mange penger disse spillselskapene kan tjene ved å gå ulovlig inn i land som Norge og Sverige, nærmest sukker Hamar.

Han varsler intensivering i arbeidet med å stoppe spillgigantene som truer Norsk Tipping og Norsk Rikstoto, og dermed milliardoverføringene til norsk idrett og kultur.

Skjerme barn og unge

I England sendes ikke spillreklame før klokka 21.

– Jeg har tatt kontakt med UK Gaming, det britiske lotteritilsynet, for å se hvilke retningslinjer som gjelder for britisk TV-reklame. Og der borte er det ikke slik reklame for klokka 21. Vi har bedt våre engelske kolleger om å ta kontakt med bettingselskapene. Det vil i det minste skjerme barn og unge, sier Hamar.

Regjeringen skal legge fram en stortingsmelding om norsk spillpolitikk i løpet av høsten. Det er ikke noen vilje på Stortinget til å lempe på det norske spillmonopolet.

Kulturministeren selv er forkjemper for enerettsmodellen.

– Men regjeringen har ikke konkludert på hvilken modell vi skal velge. Jeg har imidlertid gjentatt flere ganger hva jeg har ment tidligere, sier Helleland.

– Vi har hatt enerettsmodellen. Det har ivaretatt de spillavhengige. Det viktigste i norsk spillepolitikk er hensynet til de spilleavhengige. Det ser vi har fungert, påpeker kulturministeren.

Hellelands syn om enhetsmodellen fikk også støtte i «Fjørtoft-utvalgets» rapport som ble offentliggjort onsdag.

Smulder opp

I Arbeiderpartiet (Ap) er holdningen klar. De krever at Helleland iverksetter grep for å stoppe aggressive spillselskaper.

– Vi har bedt regjeringen gjøre som 15 EU-land har gjort, nemlig å innføre IP-blokkering. Det er et effektivt virkemiddel. TV-reklamen må stoppes. I tillegg er det interessant å se på måter å stoppe betalingsløsninger over nett og Actis-forslaget hvor en kan bli holdt ansvarlig for medvirkning til formidling av reklame for utenlandske spillselskaper, sier Anette Trettebergstuen til NTB.

– Statsråden må skjønne alvoret, for spillmonopolet smuldrer opp hver dag reklamen flommer inn, sier Ap-representanten.

Av: Steinar Bjerkmann

Powered by Labrador CMS