Illustrasjon. Foto: Espen Moe. Montasje: Birgit Dannenberg

Treg start på tøft tv-år

Reklamekjøp sitter langt inne hos flere annonsører.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

TV-kanalene merker stagnasjon i annonsemarkedet, men bildet er ikke helsvart.

– Før jul var jeg ikke veldig optimistisk. Jeg er ikke det nå heller, men jeg er nok mer positiv. Jeg skal ikke slå meg selv for hardt på brystet, det er fortsatt kontrakter i spill, sier salgsdirektør Helge Flemmen i TVNorge.

Han forteller at innsalget løftes av søsterkanalen FEM og at det nå ligger foran skjema på både inngåtte kontrakter og estimater.

Én milliard

I TV 2 flagger salgsdirektør Bjørn Gunnar Rosvoll at selskapet har signert reklameavtaler for over én milliard kroner, men at de ligger bak skjema.

– Vi ligger et par tre uker på etterskudd tidsmessig. Vi hadde flere årskontrakter på samme tidspunkt i fjor.

Rosvoll forteller at annonsørene er avventende på grunn av usikkerheten om hva 2009 vil føre med seg, og derfor trolig holder ekstra godt på annonsekronene.

For TV3 er forhandlingene basert på nye trender. Kanalen har fått økt distribusjon gjennom bakkenettet og satellittoperasjonen til Canal Digital, i tillegg til at søsterkanalen Viasat4 spiser andeler i det norske tv-markedet.

– Vi er i en veldig spesiell situasjonen i og med at våre kanaler har økt distribusjon og tatt store markedsandeler i 2008. Det har vi bevis for at øker inn i 2009. I løpet av fjoråret har mange av annonsørene økt sine investeringer i våre kanaler, sier salgssjef Eivind Ruud Johnsen i TV3 og Viasat4.

Største i havn

Tv-sjef Christian Sørlie i mediebyrået Initiativ Universal Media forklarer at det er spesielt de små og mellomstore annonsørene som holder tilbake med å signere årsavtalene med tv-selskapene.

– De største kundene hos de fleste byråene er nok i havn. Hvor mye nedgangen blir, tør jeg ikke si. Det har vært en treg start på året, og dette er tapte penger vi trolig ikke får igjen, sier han.

Sørlie sier det er imponerende dersom det stemmer at TV 2 har solgt inn avtaler for over én milliard kroner. Han viser til at mens TVNorge gikk 15 prosent ned på vist reklame i januar, gikk TV3 opp 40 prosent i samme periode.

På tilbud

Rosvoll forteller at TV 2 er forberedt for et tøft år.

– Det har vi tatt høyde for i budsjettene. Vi ser at MIO spår seks prosent nedgang i mediemarkedet og det kan jo hende de får rett i det, sier han.

I TVNorge har de mistet en kontrakt fordi kanalen ikke kunne gå med på betingelsene og Flemmen karakteriserer prisen på kontrakten som pillråtten.

Sørlie i Initiativ Universal Media forteller at med situasjonen som råder i finansmarkedet og annonsemarkedet, skyter ikke reklameprisene i været.

– Det kan være at de vil være mellom tre og fem prosent rimeligere mot slutten av året, det er i hvert fall ikke snakk om noen økning i prisene.

Powered by Labrador CMS