Schibsted Media ønsker å være transparente overfor de ansatte i kuttprosessen, sier konsernsjef Siv Juvik Tveitnes.
Foto: Marte Vike Arnesen
Tveitnes om Schibsted-kuttene: – En fundamental utfordring
I januar vil de ansatte få vite mer om innsparingene som skal gjøres i Schibsted Media, forteller Siv Juvik Tveitnes.
Onsdag ble de ansatte i Schibsted Media informert av ledelsen om at de må forvente at det blir færre ansatte i mediekonsernet i 2025.
Hvilke avdelinger som rammes og hvordan kuttene skal foregå, informerte ikke ledelsen om. Det er rett og slett fordi de ikke vet det ennå, forteller konsernsjef Siv Juvik Tveitnes til Journalisten fredag.
Går ikke opp
Schibsted Media må kutte fordi selskapet ikke har en økonomi som går opp, der inntektene flater ut og kostnadene fortsetter å vokse, sier Tveitnes.
– Da må vi ta grep for å forsikre at det er
langsiktig bærekraft, og for å sikre journalistikken vår. Det er så enkelt og så vanskelig.
Hvorvidt
kuttene utelukkende skal skje i 2025, sier Tveitnes at de ikke har en detaljert
plan på ennå. Det første steget i arbeidet er se hvordan man skal jobbe med
organisasjonen og involvere ledere og ansattrepresentanter.
– Når vi så har konkludert, får vi se på konsekvensene. Vi har sagt at vi skal
komme tilbake med en oppdatering til resten av organisasjonen i andre halvdel
av januar, sier hun.
Svikt i inntekter
– Er det på inntektssiden eller på kostnadssiden det største problemet ligger?
– Inntektssiden. Når kostnadene vokser mer enn inntektene har vi en fundamental
utfordring. Halvparten av inntektene våre kommer fra annonser, og det er en
spesielt utfordrende marked i Norge nå, og det påvirker vår økonomi mye.
Tveitnes understreker at de nå ønsker å være helt transparente overfor de ansatte, og at
de kommer til å fortelle mer når de vet mer.
– Dette er rammene, og vi vet ikke mer akkurat nå.
I Norge utgir Schibsted blant annet VG, Aftenposten, Stavanger Aftenblad og Bergens Tidende, mens konsernet i Sverige eier avisene Aftonbladet og Svenska Dagbladet. Schibsted eier også Podme.
Det er cirka 2800 ansatte i Schibsted Media.