Hadia Tajik. Foto: Martin Huseby Jensen

Sosiale hva for noe?

Brorparten av stortingskandidatene vil bruke YouTube og Facebook for å vinne valget, men mange av dem føler seg presset til det.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Det er i en undersøkelse Respons har gjort for Nordiske Mediedager at det kommer fram at stortingspolitikerne vil være aktive i sosiale medier fram til stortingsvalget denne høsten. Men det blir tyngre ettersom kandidatene blir eldre.

Forskjeller

Å fortelle hvilke planer man har og lufte løfter som kan lokke velgere, er ikke lenger forbeholdt de tradisjonelle mediekanalene. Politikerne vil mer, og de tar gjerne i bruk Twitter, Facebook og YouTube.

Frank Aarebrot og Torgeir Foss har for tiende året spurt journalister, politikere og publikum om journalistikk, politikk og samfunnet for øvrig.

Tidligere denne måneden ble det kjent at majoriteten av norske politikere mener det er mediene som styrer dagsorden. Denne gangen har de fått følgende spørsmål: – Har du planer om å bruke YouTube eller Facebook foran stortingsvalget i år?

Å være stortingspolitiker innebærer tydeligvis en større interesse for sosiale medier. Av de i alt 400 spurte politikerne svarer 61 prosent av dem med tilhold på Løvebakken ja, mens det tilsvarende tallet blant lokale politikere er på 26 prosent.

På Stortinget er fire prosent av de spurte ikke sikre på om de skal bruke de sosiale mediene eller ei.

Prøve og feile

Hadia Tajik i Arbeiderpartiet er blant politikerne nærmest blitt en nettguru. Hun har lagt ut en film om seg selv på YouTube og hun twitrer hyppig. Hun er ikke overrasket over at deltakerne er noe ambivalente til å bruke nettet, selv om det ved dette valget vil trolig være en sterk økning i bruken.

– Vi er inne i web 2.0 hvor det er skapt arenaer nye for politikere og for folk som er interessert i å diskutere politikk. Dette er veldig nytt, jeg tror denne kampen på nett vil bære preg av prøving og feiling, sier hun.

Blant de spurte sier omtrent halvparten av dem over 50 år at de ikke kommer til å benytte seg av sosiale medier. Under 50 år er tilsvarende tall 20 prosent. Torgeir Foss forteller at det er Venstres medlemmer som ivrigst svarer ja på spørsmålet, hele 78 prosent har slike ambisjoner. Hos den tidligere regjeringspartneren Senterpartiet er det motsatt, der er kun 38 prosent interessert i å bruke Facebook eller noen av de andre plattformene.

Taletrengte

I Dagens Næringsliv mandag tar Kjetil B. Alstadheim for seg twitringen fra Arbeiderpartiets Landsmøte (#APLM) hvor han viser til at fylkesordfører Tore O. Sandvik i løpet av én dag kom med 40 forskjellige meldinger. Helga Pedersen kunne lørdag fortelle de som følger henne på twitter at hun hadde dusjet.

– Hvor stor er faren for at publikummet får overdose av taletrengte politikere?

– Jeg tror at enkelte politikere undervurderer hva det vil si å være med i et sosialt medium, man skal ikke være der for å være der, men for å formidle noe. Man må ha et budskap. Det å snakke løst og fast om alt mulig rart kan signalisere at man ikke har et budskap.

Tajik mener spørsmålet er om Twitter, Facebook eller YouTube er en ropert eller et høreapparat. Selv mener hun det er ingen av delene.

Ikke for alle

Torgeir Foss har sammen med Aarebrot intervjuet politikerne ansikt til ansikt, og han forteller at det også kom svar fra politikerne som ikke er tatt med i undersøkelsen.

– Det var påfallende hvor mange representanter som sier at de skal bruke sosiale medier fordi de har fått ordre fra partiledelsen. Disse representantene sa til oss at de ikke ønsket dette.

Powered by Labrador CMS