Canadian Broadcasting Corporations logo. Selskapet satte mandag Twitter-aktiviteten sin på pause etter at Twitter stemplet selskapets konto som regjeringsfinansiert.

Elon Musk

Twitter setter statlig merkelapp på canadisk allmennkringkaster

Den statlige canadiske allmennkringkasteren CBC varsler Twitter-pause etter at Twitter har gitt selskapet merkelappen regjeringsfinansiert.

Publisert Sist oppdatert

Twitter satte først merkelappen «70% regjeringsfinansiert» på CBCs Twitter-konto. CBC protesterte og argumenterte med at merkelappen undergraver CBC' troverdighet. Selskapet varslet midlertidig stans i aktiviteten sin på Twitter.

– Vår journalistikk er upartisk og uavhengig. Å antyde noe som helst annet er usant. Derfor setter vi Twitter-aktiviteten vår på pause, står det i en uttalelse fra kringkasteren mandag.

Senere grep Twitter inn og endret på merkelappen.

– Canadian Broadcasting Corp sier at de er mindre enn 70 prosent regjeringsfinansiert, så vi har korrigert på merkelappen, uttalte Twitter-eier Elon Musk natt til tirsdag norsk tid.

Etter Musks kunngjøring er nå CBCs Twitter-konto merket «69% regjeringsfinansiert».

CBC har ikke svart på Reuters' henvendelser om kommentarer til saken, men selskapet la selv ut følgende melding på Twitter mandag:

– Twitters egne retningslinjer definerer regjeringsfinansierte medier som tilfeller der regjeringer kan ha ulik grad av statlig involvering i det redaksjonelle innholdet, noe som slett ikke er tilfelle for CBC, skriver mediehuset.

CBC er offentlig finansiert via vedtak i den canadiske nasjonalforsamlingen.

Powered by Labrador CMS