Tar avstand fra toppløse damer
Manneblad-redaktør mener det ble for mye pupper og nakenhet.
I dagens Independent tar tidligere Nuts-redaktør Phil Hilton et oppgjør med dobbeltlivet han levde da han redigerte mannebladet. Han mener disse bladenes opplagsfall kan bety at det britiske markedet nå vil ha noe mer sofistikert.
Tapte på lettkledde damer
– I England har de helt klart støtt fra seg en del lesere ved å kjøre for hardt på lettkledde damer og innsett først i ettertid at de har tapt på akkurat det, sier Stig Jakobsen, tidligere redaktør i norske FHM til Journalisten.
Hilton hevder de nedadgående salgstallene for denne type magasiner i England både sier noe om «internetts åpenbare styrke når det gjelder å vise damer med færre klær» og at målgruppens preferanser har endret seg. Dette er ikke overførbart til Norge, sier Jakobsen, som i dag er direktør for Bonnier Media i Norge.
Sover godt om natta
– Vi har sett fem år med tall som peker oppover, så vi har god nattesøvn. I England har FHM stabilisert leserflukten med å bevege seg mer og mer «upmarket», men FHM er fortsatt god butikk i Norge. Det er ingenting i regnskapene våre som tilsier at vi bør legge om drastisk, sier Jakobsen, som tilføyer at han mener den lettkledde linjen man kjørte på i England for et par år siden ble helt feil.
– Gledet mange
Hilton, som i dag redigerer et ukeblad for menn uten toppløse damer, vil ikke ta kategorisk avstand fra magasinet han redigerte, da «det gledet mange».
– Men det er mulig at vi nå er i ferd med å oppleve et skifte i trend og manerer hvor den moderne mann ikke lenger ønsker sine kvinner fullt så toppløse. I alle fall ikke til etter at han har laget middagen og latt vinen trekke seg en stund, skriver han.
Byr på seg selv
I Norge sier Jakobsen at det de helt klart får best respons på, er journalister som byr på seg selv.
– Journalister som henger etter to kroker festet i ryggen, blir grisebanka av kvinnelig kickbokser og lignende. Den type journalistikk slår virkelig an, forklarer han.
FHM Norge hadde 267.000 lesere i siste tilgjengelige MMI-måling som er fra siste halvår 2007, og solgte 54.100 eksemplarer i samme periode.