Daglig leder og ansvarlig redaktør Jan Fossen, styreleder John Ivar Rygge og konserndirektør Pål Eskås. Foto: Sigbjørn Høidalen/Varingen
Amedia kjøper Nittedals-avisen Varingen
Overtagelse skjer allerede fra juli.
I januar skrev Journalisten at det kunne være en mulighet for at mediekonsernet Amedia overtok eierskapet til Nittedals-avisen Varingen. Det ble fra begge sider avvist at noe var på gang den gang, men det ble ikke utelukket at noe kunne skje i fremtiden.
Torsdag melder Amedia at handelen er i boks. Salget ble godkjent av generalforsamlingen onsdag 21. juni, og overtagelse skjer i begynnelsen av juli, melder Amedia i en pressemelding. Selger er 40 lokale lag og foreninger i Nittedal.
Varingen kommer ut to ganger i uken og har et opplag på 5.230 eksemplarer og en omsetning på rundt 15 millioner kroner.
Avisen har gått i underskudd hvert år siden 2011. Selskapet har ikke levert regnskapstall for 2016, men i 2015 var egenkapitalen på 12,6 millioner kroner
Nyttig
Handelen skjer ved at Amedia overtar utgiverrettighetene, som overføres til et nytt aksjeselskap som skal drive avisen videre.
– Vi er glade for at Amedia har sagt seg villig til å overta eierskapet til Varingen. Amedia er den fremste utvikleren av lokalmedier i Norge, og vil være en god eier som vil tilføre Varingen nødvendig kompetanse og utviklingskraft, sier styreleder John Ivar Rygge i meldingen, som ikke opplyser om noen salgssum.
Han sier at det var avisen selv som tok kontakt med Amedia. Redaktør og daglig leder Jan M. Fossen fortsetter som leder for avisen.
– Varingen passer godt inn i Amedias avisportefølje, med dekningsområde som ligger mellom Romerikes Blad i øst og avisen Hadeland i nord. Varingen har hatt behov for å bli en del av en større enhet for å kunne gjennomføre nødvendige omstillinger, digitalisere sitt tilbud til leserne og sikre en bærekraftig utvikling. Amedia har den infrastrukturen Varingen trenger og kompetanse som vil være nyttig for avisen fremover, sier Amedias konserndirektør Pål Eskås i meldingen.