Partisk i Venezuela

Den sittende president Chavez vant valget i Venezuela med meget klar margin, men valgkampen var preget av tendensiøs og partisk mediedekning.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Journalist Stein Ove Grønsund og forskeren Tomas Andersson Odén har på oppdrag for Institutionen för journalistik och masskommunikation i Göteborg levert en foreløpig rapport om valgkampdekningen i venezuelanske medier. Sammen med en gruppe studenter i Caracas har de fulgt valgkampen på tv i en måned før valget.

Stein Ove Grønsund opplyser at det har vært en meget tendensiøs og partisk valgkamp, med et klart skille mellom den statlige fjernsynskanalen Venzolana de Television (VTV) og de privateide stasjonene RCTV og Globovision. Den statseide kanalen har støttet den sittende presidenten Hugo Chavez, mens privatsenderne har støttet opposisjonskandidaten Manuel Rosales.

I de to store private tv-stasjonene har Rosales vært hovedfigur i 35 prosent av innslagene, mens president Chavez har vært hovedfigur i 25 prosent. På den statlige senderen VTV har Chavez vært hovedfigur i 31 prosent av innslagene, mens Rosales var hovedperson i 19 prosent.

Den tendensiøse dekningen kommer bedre fram gjennom en analyse av innholdet i sendingene. I de to store privateide senderne tegnes det et positivt bilde av president Chavez i bare 19 prosent av nyhetsprogrammene, mens opposisjonskandidaten Rosales framstilles positivt i hele 45 prosent av innslagene.

Tilsvarende gis president Chavez positiv omtale i 51 prosent av innslagene på det statlige VTV mens Rosales bare omtales positivt i åtte prosent av innslagene på VTV.

Powered by Labrador CMS