Sjefredaktør Ellen Arnstad i Henne venter på at Apple skal godkjenne iPad-utgaven av Henne. Foto: Helge Øgrim
Sjefredaktør Ellen Arnstad i Henne venter på at Apple skal godkjenne iPad-utgaven av Henne. Foto: Helge Øgrim

Stort sprik i prisforventninger

Dramatiske forskjeller i medienes strategi på iPad. VG kan lande på to kroner.

Publisert   Sist oppdatert

Henne forsøker å ta kioskpris for sitt digitale magasin, mens VG Pluss dumper prisen ned mot to kroner dagen. Det kom fram da foreningen Nona drøftet medienes muligheter på iPad i Oslo torsdag.

Interesserte ble avvist i døra da de 160 plassene var tatt, noe som nok gjenspeiler forventninger til nettavlene i norske mediebedrifter.

VG rett rundt hjørnet

Sjefredaktør Espen Egil Hansen i VG Nett antydet sterkt at deres iPad-avis er på lufta til nettutgavens 15-årsdag om to uker. VG innrømmer at de mangler kompetanse på å prise digitale medier, men Hansen bekreftet at man diskuterer et abonnement på iPad-utgaven helt ned mot 50 kroner måneden.

Sjefredaktør Ellen Arnstad i Henne har ganske andre forventninger. Bladets første tavleutgave selges riktignok som app for 39 kroner, men det gjelder bare introduksjon av et Henne som allerede har stått en stund i hyllene.

– Vi kommer til å parallellpublisere papirbladet og en appversjon med tilleggsmateriale. Begge vil koste 69 kroner, sa Arnstad til den teknologiinteresserte forsamlingen.

Motsatt ende

– Jeg håper det ikke blir priskrig og gratis innhold, for dette tar tid å lage. Arnstad fortalte at Aller ikke har leid inn konsulenter, men brukt egen kompetanse på å lage Henne digitalt. iPad-bladet er designet i to versjoner for horisontal og vertikal lesning.

VGs Hansen fremholdt at aviser og blader tenker svært forskjellig.

– InDesign fra magasin til iPad en gang i måneden blir fint. Men den type pirk er ikke mulig for en nyhetsavis som minst skal komme to ganger pr. dag.

Han beskrev spennet i publiseringsmuligheter fra enkle pdf-versjoner til statiske maler med dynamisk innhold, og påpekte at selv de fineste iPad-magasinene i all hovedsak har statisk innhold.

– Vi begynner i den andre enden. Et dynamisk produkt som berikes med design.