Denne artikkelen er over ett år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Annonse
Spalten uttrykker skribentens egne synspunkter.
«Familieliv skaper forakt - og barn» – Mark Twain.
– De banner ganske mye, pappa!
Familiens 12-åring ble nysgjerrig
på språkbruken da jeg forsøkte å komme meg igjennom siste episode av TV-serien
«Succession». Og han hadde selvsagt rett. Det er mye banning («Fuck you, too, you pusillanimous piece of fucking fool’s gold – fucking, silver spoon asshole»). Men banningen er
kanskje den mest barnevennlige delen av serien om familien Roy og deres
medieimperium. Hvor kynisme er et hedersord, og egne interesse går foran alt.
Livet til mediemogulene som
har inspirert «Succession», får likevel TV-serien til å fremstå som ren
familieunderholdning. Svindel, spionasje, underslag og et selvmord som noen fremdeles
mener var et drap, er noen av ingrediensene fra virkelighetens «Succession».
Fryktet søksmål
Jesse Armstrong, «Succession»-seriens
skaper og forfatter, skrev på et tidligere tidspunkt på et manus til en annen serie
basert på Murdoch-familien.
Serien skulle være i dokumentarstil ifølge flere
medier, men ingen TV-kanaler ønsket å gå videre med prosjektet. Visstnok var
frykten for et søksmål fra den virkelige Murdoch-familien en viktig årsak.
Kanskje ikke helt ubegrunnet.
Løsningen ble å starte på nytt. Å
skrive et manus om en fiktiv familie, og ikke kun hente inspirasjon fra
Murdoch-dynastiet, men også fra andre mediefamilier og mediemoguler, blant andre
Sumner Redstone og Robert Maxwell. Mediemoguler
med en livsstil som får Logan Roy til å fremstå som en velstående bestefar som
sliter litt med temperamentet.
Annonse
Siste episode
Budskapet fra HBO er at det
kommer ikke mer om familien Roy. Ingen spinoffs. Ingen filmer. Det er slutt.
Men vil du ha mer, finnes det håp. I bokform.
Så hvorfor ikke bruke
sommeren til å lese seg opp på familiene som har inspirert suksessen
«Succession»?
Her er fem bøker til årets ferieavvikling (pluss én ekstra for spesielt interesserte). Det
kunne ha vært flere, men sommerferien varer ikke evig for de fleste av oss.
Fakta
Roger Aarli-Grøndalen er ansvarlig redaktør i Journalisten. En stilling han har hatt siden juni 2018.
Tidligere ansvarlig redaktør og administrerende direktør i Eidsvoll Ullensaker Blad.
Har bakgrunn fra ulike lederstillinger i Egmont/ Hjemmet Mortensen, blant annet redaktør i klikk.no, Foreldre & Barn og Mann.
Var på slutten av 90-tallet ansvarlig redaktør i Bellona Magasin.
Startet journalistkarrieren i Romerikes Blad.
La oss begynne med det mest
opplagte: Rupert Murdoch med familie. For dem som ønsker det, er det mulig å
fylle opp mye plass i bokhylla med bøker om The Murdochs. Mange skrevet av
tidligere ansatte som ikke lenger er på hils med sin gamle sjef.
Konsentrerer vi oss om Murdoch-ene og påfølgende drama, kan «The Man Who Owns the News: Inside the Secret World of Rupert Murdoch»
av Michael Wolff være et sted å begynne.
I likhet med hans trilogi om Donald
Trumps presidentskap, blir Wolff også i denne settingen beskyldt for å slurve
med faktasjekken, men han kan fortelle en historie. Og boka, selv om den er noen
år gammel, gir en god oppsummering av hvordan patriark Rupert lar sine barn
kjempe om å være favoritten – og dermed, kanskje, arve imperiet.
Ryktene sier for
øvrig at Wolff nå skal være i gang med en bok om Murdoch-eide Fox News.
NYT-serien er også
utgangspunktet for en dokumentarserie på CNN.
Kampen WSJ
I 2007 kjøpte
Rupert Murdoch Wall Street Journal av Bancroft-familien. Sarah Ellison, som i
dag dekker mediebransjen for Washington Post, var da oppkjøpet startet
journalist i WSJ og dekket overtagelsen av egen avis for egen avis, før hun
gikk videre til blant annet Vanity Fair.
Hennes bok om
dramaet og hva som skjedde i kulissene – ikke minst internt i Bancroft-familien
som hadde eid avisen i en liten evighet – er rene spenningsromanen, selv om man
vet hvordan det hele ender.
«War at the Wall Street Journal: Inside the Struggle to
Control an American Business Empire» anbefales på det sterkeste.
Mye tyder på at Murdochs
oppkjøp av WSJ har inspirert «Succession»-skaperen til å la Logan Roy (og
deretter avkommene hans) forsøke å sikre seg mediekonsernet Pierce Global
News, eid av den fiktive Pierce-familien. Men der Pierce-familien har et
tydelig liberalt ståsted, var Bancroft-familien stolte eiere av det konservative flaggskipet WSJ.
Sånn sett ligner Pierce-familien mer
på Sulzberger-familien, som
har eid New York Times siden slutten av 1800-tallet. En avis som nok Murdoch også hadde forsøkt å sikre seg hvis den hadde
vært til salgs.
Boka «The Trust’: A Family and a Newspaper
Entwined» forteller om livet internt i Sulzberger-klanen, og selv om de har sin
egne intriger, blir de litt blodfattige i denne sammenhengen. Verdt å lese, men mer for spesielt interesserte.
Annonse
Mogul med stor M
Galskapen tar seg opp når vi kommer til Robert Maxwell, som
i sin storhetstid eide både britiske Daily Mirror og amerikanske New York Daily
News. I tillegg til diverse forlag og andre bedrifter i og utenfor
mediebransjen. Noen husker kanskje også avisen The European, som Maxwell
startet.
«Fall: The Mysterious
Life and Death of Robert Maxwell, Britain’s Most Notorious Media Baron», skrevet
av den britiske forfatteren og journalisten John Preston (kanskje mest kjent for boka «A Very English Scandal»), oppsummerer det meste.
Maxwell-bøker finnes det også flere av, men mange av dem begynner å bli noen år
gamle, denne er fra 2021.
Maxwell er for mange kanskje mest kjent for å ha blitt funnet
flytende i Atlanterhavet, etter at han forsvant fra yachten «Lady Ghislaine» i
1991. Var det et uhell, selvmord eller drap? Spekulasjonene går fremdeles, og
ikke helt uten grunn.*
Båten var for øvrig oppkalt etter Maxwells yngste barn,
favorittdatteren Ghislaine. Nå mest kjent for å ha blitt dømt til 20 års
fengsel for medvirkning til Jeffrey Epsteins mange overgrep mot mindreårige
jenter. En dom som for øvrig er anket.
Født fattig
Maxwell var født Ján Ludvik Hoch i svært fattige kår i
daværende Tsjekkoslovakia i 1923. Derfra rømte han ikke lenge etter at
Nazi-Tyskland invaderte, og etter en håndfull navneskifter endte han opp som
britisk krigshelt. I etterkrigsårene ble han først rik på å publisere
vitenskapelige tidsskrifter, før han etter hvert sikret seg et stadig større
imperium. Han forsøkte også å kjøpe både News of the World og The Sun, men de
to avisene ble snappet opp av Murdoch rett foran nesa på ham.
Mye tyder på at Maxwell hadde koblinger til britisk
etterretning, i hvert fall i årene etter andre verdenskrig, andre mistenkte ham
for å være russisk spion. Han hadde et tett forhold til Mikhail Gorbatsjov
og andre Østblokk-ledere, og mot slutten av livet ble han også en viktig
støttespiller for Israel – muligens også Mossad. Og mer eller mindre alle er
blitt beskyldt for å ha forårsaket hans død.
Han var også innvalgt for Labour i det britiske parlamentet
en periode. Og selv om flere i hans eget parti nok ønsket ham død, kan vi nok
ta utgangspunkt i at de ikke tok livet av ham.
Avlyttet alle
Mer og mer paranoid etter hvert som han ble eldre, avlyttet
han telefoner og lokalene til sine medarbeidere, inkludert journalister. Og
økonomien ble stadig mer rotete. Fra å operere i gråsoner, ble det etter hvert
klart at svindel og direkte lovbrudd også var en del av miksen.** Da han døde
ble det avslørt at han hadde tappet pensjonsfondene til Mirror-konsernet for nærmere
fem hundre millioner britiske pund.
Som aviseier nølte han ikke med å bruke avisene til å oppnå
personlige fordeler eller angripe motstandere (i likhet med Logan og Murdoch),
eller jukse slik at ingen vant konkurranser i avisene, noe som sparte ham fra å
dele ut store premier. Han insisterte også på at avisene publiserte bilder av
ham selv i ulike settinger. En egen hoffotograf hadde som oppgave å være med
ham på reiser.
I likhet med Rupert Murdoch – og Logan Roy – fikk barna til
Maxwell stadig nye roller i hans mange bedrifter, noen rykket opp, andre ned.
Noe ga opp å jobbe for ham, andre kom tilbake.
Veldig mye i Maxwells liv var imidlertid altfor sprøtt og
usannsynlig for en serie som «Succession», ser vi bort ifra selve familiedramaet.
Fra drive-in til MTV
Sumner Redstone var en annen type, advokaten som overtok
familiens drive in-kino, og bygget seg opptil å bli mangemilliardær og blant
Hollywoods mektige. Blant selskapene han etter hvert sikret seg var tv-kanalen
CBS, filmselskapet Paramount og MTV.
Redstone kom også tidlig i konflikt med sine barn, og skal
også ha forsøkt å sjekke opp kjæresten til barnebarnet – i voksen alder bør det
kanskje legges til. Han likte uansett at «kjærestene» var unge, og lokket dem med
roller i filmer og tv-serier.
En stadig sykere Redstone ble i sine siste år mer og mer avhengig
av andres hjelp for å fungere. På et tidspunkt flyttet to ekskjærester inn hos
ham og overtok stadig mer av kontrollen. Takket være milliongaver som de sikret
seg fra mannen de tilsynelatende tok seg av, investerte de blant annet i luksuseiendommer. Og sammen konspirerte de om å bli hovedarvingene til den stadig mer pleietrengende Redstone.
Slik gikk det imidlertid ikke. Etter mange års kamp sikrer
datteren Shari seg kontrollen. Datteren som faren på et tidligere tidspunkt
hadde slått fast at aldri skulle ta over etter ham.
Med Shari på plass ble «kjærestene» lempet ut. Parallelt var det maktkamp internt i Redstone-selskapene, som Shari først så ut til å tape,
før det hele snur etter at ikke ukjente Ronan Farrow kommer med
metoo-avsløringer i New Yorker om toppledelsen i CBS.
Tro meg, dette er bare noen av høydepunktene i historien.
To bøker, en historie
Tidligere i år kom de to New York Times-journalistene James
B. Stewart og Rachel Abrams ut med «Unscripted:
The Epic Battle for a Media Empire and the Redstone Family Legacy». Her
oppsummeres all galskapene i løpet av drøyt 400 sider.
For å forstå hvorfor ting ble som de ble,
kan boka med fordel kombineres med «The King
of Content: Sumner Redstone's Battle for Viacom, CBS, and Everlasting Control
of His Media Empire». Boka er skrevet av Wall Street Journal-journalist Keach
Hagey, og er fra 2018. Og kom dermed ut to år før Sumner Redstone døde.
Lykke til med lesingen. Virkeligheten er verre enn dere tror!
---
* Forsiden til Daily Mirror kunne
dagen etter at Robert Maxwell ble funnet død, fortelle sine lesere at de kunne
lese mer om saken på side 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 11, 18, 19, 34, 35 og 36.
** Maxwell var inspirasjonskilden
til skurken i James Bond-filmen «Tomorrow Never Dies». Da filmen kom ut i 1997
var det flere som spekulerte i om Rupert Murdoch hadde vært modell for
karakteren, men manusforfatteren bekreftet senere at han hadde bygget
mediemogulskurken på Maxwell.
«Middelaldrende mann om media» er en fast Journalisten-spalte. Les flere spalter her.