– For å lykkes med nye medier må man investere og dermed akseptere underskudd i noen år, sier sjefredaktør i Watch Media Norway, Kristin Stoltenberg.
Foto: Robert S. Eik / Watch Media
Watch Media gikk 29 millioner i underskudd i fjor
– Utviklingen vår går etter planen, sier norgessjef Kristin Stoltenberg.
Den danske satsingen Watch Media har de siste årene etablert
seg med hele syv nye nisjemedier i Norge.
Foreløpig er likevel tallene røde: Konsernets
norske satsing leverer et driftsunderskudd for fjoråret på 29 millioner kroner.
Underskuddet har nesten doblet seg sammenlignet
med året før. Inntektene for Watch Media Norway endte på 20,2 millioner kroner
for 2023.
Taper på Norge
Underskuddet i Norge merkes også hos Watch Medier i Danmark,
der det i årsrapporten meldes om et samlet underskudd på 10,6 millioner danske
kroner.
Ifølge regnskapet til Watch Medier i Danmark, er resultatet blitt påvirket av et underskudd på 27,6 millioner danske kroner fra
datterselskapene. I tillegg til satsingene i Norge har Watch Media også
investert i to nisjeaviser i Tyskland.
Siden etableringen i 2020 har Watch Media Norway gått med et underskudd på total om lag 62 millioner kroner.
Men skal man tro administrerende direktør og sjefredaktør i Watch
Medier, Anders Heering, har danskene fortsatt tro på investeringene i blant
annet Norge.
– Generelt sett utvikler det seg som ventet, selv
om det også er steder der vi gjerne skulle sett at det gikk raskere, sier han
på selskapets egne nettsider.
Nisjeavisene i Danmark går bra, men på grunn av
utenlandssatsingene leveres det altså til rekordunderskudd. Underskudd i 2022 tæret på egenkapitalen
til selskapet i Danmark, som gjorde at morselskapet JP/Politikens Hus tilførte
10 millioner kroner, ifølge danske Journalisten.
– Krever investeringer
Sjefredaktør og landsjef for Watch Media Norway, Kristin
Stoltenberg, bekrefter underskuddet overfor Journalisten, men sier hun ikke kan
kommentere tallene videre før årsregnskapet er offentliggjort.
– Generelt kan jeg si at det krever investeringer for å bygge opp en
abonnementsbedrift, og i Watch Media så investeres det fordi det går bra. Det
bekrefter blant annet lanseringen av vår syvende avis i Norge i forrige uke,
MatvareWatch, sier Stoltenberg.
Hun sier hun har en grunnleggende tro på journalistikk som forretningsidé, og for å
lykkes med nye medier må man investere og dermed akseptere underskudd i noen
år:
– Særlig når det gjelder abonnementsmedier. Utviklingen vår går etter
planen. Vi har et tydelig og velprøvd konsept, trygge eiere i ryggen, dyktige
folk og leverer vesentlig journalistikk til leserne våre, sier Stoltenberg.