– For å lykkes med nye medier må man investere og dermed akseptere underskudd i noen år, sier sjefredaktør i Watch Media Norway, Kristin Stoltenberg.

Watch Media gikk 29 millioner i underskudd i fjor

– Utviklingen vår går etter planen, sier norgessjef Kristin Stoltenberg.

Den danske satsingen Watch Media har de siste årene etablert seg med hele syv nye nisjemedier i Norge. 

Foreløpig er likevel tallene røde: Konsernets norske satsing leverer et driftsunderskudd for fjoråret på 29 millioner kroner.

Underskuddet har nesten doblet seg sammenlignet med året før. Inntektene for Watch Media Norway endte på 20,2 millioner kroner for 2023. 

Taper på Norge

Underskuddet i Norge merkes også hos Watch Medier i Danmark, der det i årsrapporten meldes om et samlet underskudd på 10,6 millioner danske kroner.

Ifølge regnskapet til Watch Medier i Danmark, er resultatet blitt påvirket av et underskudd på 27,6 millioner danske kroner fra datterselskapene. I tillegg til satsingene i Norge har Watch Media også investert i to nisjeaviser i Tyskland.

Siden etableringen i 2020 har Watch Media Norway gått med et underskudd på total om lag 62 millioner kroner. 

Men skal man tro administrerende direktør og sjefredaktør i Watch Medier, Anders Heering, har danskene fortsatt tro på investeringene i blant annet Norge.

– Generelt sett utvikler det seg som ventet, selv om det også er steder der vi gjerne skulle sett at det gikk raskere, sier han på selskapets egne nettsider.

Nisjeavisene i Danmark går bra, men på grunn av utenlandssatsingene leveres det altså til rekordunderskudd. Underskudd i 2022 tæret på egenkapitalen til selskapet i Danmark, som gjorde at morselskapet JP/Politikens Hus tilførte 10 millioner kroner, ifølge danske Journalisten.

– Krever investeringer

Sjefredaktør og landsjef for Watch Media Norway, Kristin Stoltenberg, bekrefter underskuddet overfor Journalisten, men sier hun ikke kan kommentere tallene videre før årsregnskapet er offentliggjort.

– Generelt kan jeg si at det krever investeringer for å bygge opp en abonnementsbedrift, og i Watch Media så investeres det fordi det går bra. Det bekrefter blant annet lanseringen av vår syvende avis i Norge i forrige uke, MatvareWatch, sier Stoltenberg.

Hun sier hun har en grunnleggende tro på journalistikk som forretningsidé, og for å lykkes med nye medier må man investere og dermed akseptere underskudd i noen år: 

– Særlig når det gjelder abonnementsmedier. Utviklingen vår går etter planen. Vi har et tydelig og velprøvd konsept, trygge eiere i ryggen, dyktige folk og leverer vesentlig journalistikk til leserne våre, sier Stoltenberg.

Powered by Labrador CMS