Schibsted søker pressestøtte i Frankrike

Men ikke til papiravisen.

Publisert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Mens pressestøtten er under vurdering i Norge, har franskmennene tatt et skritt til. Myndighetene har bestemt at journalistikk på nett også skal støttes av staten. Derfor vil de dele ut 20 millioner euro, omtrent 162 millioner kroner, i året de neste tre årene til prosjekter de forskjellige nyhetsnettstedene kommer opp med.

Dette er penger Schibsted ønsker å få en del av. Mediekonsernet er represententert i Frankrike med nyhetsnettstedene 20minutes.fr og e24.fr. Selv om det førstnevnte nettstedet tilhører en gratisavis, vil det få mulighet til å søke om denne mediestøtten. Og søke vil de.

Borgerjournalistikk

Ifølge nettdirektør Antoine Clement har 20minutes lagt inn en søknad på et prosjekt som går ut på multilokal borgerjournalistikk på flere formater.

Clement forklarer at støtten er tiltenkt prosjekter av interesse for allmennheten. De skal gi tilgang til nytt publikum og nye inntektsstrømmer, og skal ha en positiv utvikling for ansettelser i bedriften, spesielt for journalister.

– Pengene vi ber om skal gå til utvikling som investeringer i teknisk utstyr. Eller til finansiering for drifting av prosjektet, forteller Clement.

Powered by Labrador CMS