100 medier i rettssalen

Halvparten av dem er fra utlandet. 

Nøyaktig 100 medier kommer til å være representert med en eller flere journalister når retten settes mandag. 

NRK, TV 2, VG, Dagbladet, NTB, Aftenposten og Dagens Næringsliv har alle fått tre plasser hver i rettssal 250, der straffesaken pågår. De internasjonale nyhetsbyråene Reuters, AP og AFP har to plasser hver. I tillegg har fotobyrået NTB Scanpix to plasser i rettssalen.

Øvrige pressefolk, til sammen er rundt 800 akkreditert, har plasser i en tilstøtende sal og på Hotel Bristol.

Mange lokale medier

Det er Oslo tingrett som har publisert oversikten over hvilke medier som skal sitte hvor i rettssalen under den første uka av rettssaken. Den åpner med innledende prosedyrer før terrortiltalte Anders Behring Breivik skal begynne på sin forklaring.

Totalt er 114 plasser satt av til medier. De 85 øvrige plassene er det enkeltmedier som har.

Fra Norge har følgende medier fått en plass hver den første uka: 

• Adresseavisen

• Agderposten

• Avisa Nordland

• Avisenes Nyhetsbyrå (ANB)

• Bergens Tidende

• Bergensavisen

• Budstikka

• Dagsavisen

• Drammens Tidende

• Fredriksstad Blad

• Fædrelandsvennen

• Glåmdalen

• Hamar Arbeideblad

• Harstad Tidende

• Haugesunds Avis

• Klassekampen

• Morgenbladet

• Moss Avis

• Namdalsavisa

• Nationen

• Nettavisen

• Nordlys

• Oppland Arbeiderblad

• P4

• Radio Norge

• Ringerikes Blad

• Romerikes Blad

• Romsdals Budstikke

• Sarpsborg Arbeiderblad

• Stavanger Aftenblad

• Sunnmørsposten

• Tidens Krav

• Trønder-Avisa

• Tønsbergs Blad

• Varden

• Vårt Land

• Østlandets Blad

• Østlendingen

Mange internasjonale

En rekke utenlandske medier har også fått plass. Alt fra amerikanske  New York Times til kinesiske China Central TV har fått plass inne i selve rettssalen.

Disse utelandske mediene har én plass hver den første uka:

• ARD (Tyskland)

• Aftonbladet (Sverige)

• Al Jazeera (Qatar)

• BBC (Storbritannia)

• Bloomberg (USA)

• Bunte (Tyskland)

• China Central TV (Kina)

• CNN (USA)

• Dagens Nyheter (Sverige)

• Daily Telegraph (Storbritannia)

• Der Spiegel (Tyskland)

• Dow Jones (USA)

• DPA (Tyskland)

• Efe (Spania)

• Expressen (Sverige)

• Fairfax (Australia)

• Helsingin Sanomat (Finland)

• Ilta Sanomat (Finland)

• Jyllandsposten (Danmark)

• Kyodo News (Japan)

• Liberation (Frankrike)

• Newsweek (USA)

• New York Times (USA)

• Nos 

• Peoples Daily (Kina)

• Politiken (Danmark)

• RUV (Island)

• Sky (Storbritannia)

• Stern (Tyskland)

• STT-Lehtikuva (Finland)

• Svenska Dagbladet/Göteborgsposten (Sverige)

• Sveriges Radio (Sverige)

• SVT (Sverige)

• Süddeutsche Zeitung (Tyskland)

• TF1 (Frankrike)

• The Asahi Shimbun (Japan)

• The Economist (Storbritannia)

• The Times (Storbritannia)

• TT (Sverige)

• TV4 (Sverige)

• TV 2 Danmark (Danmark)

• Xinhau News Agency (Kina)

• YLE (Finland)

• ZDF (Tyskland)

• Zeit (Tyskland)