På slutten av fjoråret gikk Polaris Media ut med et tilbud
om gavepensjon for dem over 62 år. Man visste at 2023 ville bli et
krevende år, og at annonsemarkedet kom til å bli utfordrende.
Da konsernet presenterte tallene for fjerde kvartal 2022 tidligere i år, ble det kjent at målet var å redusere bemanningen med 94 årsverk.
Denne prosessen er nå godt i gang, og det er
skrevet avtaler som innebærer at det i løpet av høsten og i 2024, forsvinner 95
stillinger, hvorav 69 er i Norge og 26 i Sverige.
Av stillingene som skal bort
i Norge, er 31 av dem redaksjonelle.
I ettertid er det varslet ytterligere nedbemanning i Sverige.
Fungerer
Og kostnadskuttene ser ut til å fungere, ifølge konsernsjef
Per Axel Koch, som i Polaris Medias kvartalsrapport konstaterte at de ikke var
tilfredse med konsernets resultater i første halvår.
Han mener likevel at det i
krevende tider også er viktig å fokusere på det som faktisk går bra.
– Det er gjort mange gode tiltak i mediehusene.
Alle har vært forsiktige, og det gjør at vi klarer å håndtere en
inntektsnedgang bedre. Det er annonsemarkedet som er mest krevende, både i
Norge og Sverige. Aller mest i Sverige.
Selskapene i konsernet har gjort tatt flere grep og kutte
kostnader på mange områder. Blant annet har de latt stillinger stå åpne. Koch understreker
at kuttene ikke er del av et sentralstyrt konsernprogram, men at det er
selskapene regionalt som styrer kuttene.
Spesielt krevende i Sverige
Som for resten av Medie-Norge er det i annonsemarkedet skoen
trykker for Polaris. Men det er i
Sverige det er spesielt krevende, sier Koch.
Polaris er største eier i det svenske lokalaviskonsernet i Stampen Media.
– I mai trodde vi ikke på nedgang i Sverige, men
nå har det skjedd og vi har sagt at vi iverksetter effektiviseringsprogram i
Stampen Media. Det kan dreie seg om 80 til 100 årsverk. Det arbeidet holder de
på med for fullt.
Polaris opplever ikke samme inntektsnedgang i Norge, og Koch
håper det fortsetter slik, særlig tatt i betraktning at konsernet har presset
kostnadsveksten ned i 1 prosent.
– Med den prisveksten vi har, er det veldig bra,
sier han.
Det er heller ingen konkrete planer om noen
effektiviseringsprogram i Norge nå, men det jobbes med prosjekter i trykk og
distribusjon for å se hva som kan gjøres. Kostnaden for papir må ytterligere
ned, sier Koch.
– Må håndteres
Koch understreker at det på tross av kutt gjøres en god jobb
i konsernet. Han peker blant annet på mediehusenes dekning av
valget, og hvordan man håndterer oppdraget med å utvikle samfunn og demokrati.
– Det er jo hyggelig med vekst, men også motbakker
må håndteres. Hvis man som ledelse ikke klarer det, må man finne på noe annet å
gjøre.
Det er flere gode ting å ta tak i de nylig lesertaller- og opplagstallene fra Mediebedriftenes Landsforening (MBL),
mener Koch, og han har tro på at mediemarkedet i Norge vil bli bedre.
– Vi må komme styrket ut av dette. Vi har fått til
mye, og det må fortsette. Det kommer til å bli bedre, men vi vet ikke hvor lang
tid det vil ta.
– Hvis du må spå, hvordan vil neste år gå for Polaris?
– Det er krevende i Sverige med høyere
arbeidsledighet og annonsefall, men hvor lenge det varer vet man ikke. I Norge
er det ikke samme situasjon, og jeg håper det ikke blir som Sverige, men det
vet ingen.
Konsernet jobber ikke etter spådommer, men har mentalt
forberedt seg på hva som skal skje, sier han.
– Jeg tror nok mer på at vi skal få det til slik
som vi har det nå, enn at det blir dårligere.
Han mener også langtidsperspektivet er viktig, og mediehusene
deres er viktigere enn noensinne.
– Vi ser at det blir gjort mye bra arbeid, og store
og små gjør en viktig jobb for demokratiet både i Norge og Sverige. Det er
viktig å ta vare på det, og det skal vi få til, selv om det er krevende.
– Jeg har tro på at det blir bedre, selv om konjunkturene
er vanskelige å lese, avslutter Koch.