Fremskrittspartiet og Sylvi Listhaug har kanskje lyktes med å komme til orde i mediene med sin regjeringskritikk.
Foto: Bjørn Inge Bergestuen / Frp
61 prosent av saker med Sylvi Listhaug er negative: – Potensielt positivt for Frp, sier analytiker
Ny kartlegging av medienes omtale av partier og stortingspolitikere.
Det er i rapporten «Norsk politikk i media», utarbeidet av Infomedia,
det kommer frem hvor mye av norsk dekning av politikk som er negativ eller
positiv. Rapporten har analysert artiklers såkalte sentiment ved hjelp av
en språkmodell, og beskriver dem deretter som positive, negative eller nøytrale
saker.
– Flinke
– Hvis for eksempel Fremskrittspartiet går til
angrep på regjeringen for ikke ha kontroll på kriminalitet, kommer det fort ut
som en negativ artikkel. Mens oppgang i økonomien vil være positiv.
Det sier dataanalytiker i Infomedia, Mats Varre Sandøy, til Journalisten.
Alle politikere og politiske partier som figurerer i en sak
med negativ omtale, vil dermed ha fått registrert en negativ artikkel i
rapporten, forteller han.
– Så høy andel negativ omtale for
regjeringspartiene vil være negativt. Men for Frp vil en høy negativ andel
potensielt være positivt. Det viser kanskje at de er flinke til å komme til
orde med kritikk av regjeringen.
Listhaug på topp
Regjeringspartiene Arbeiderpartiet og Senterpartiet har
henholdsvis 47 og 48 prosent negativt sentiment i omtalen. Blant opposisjonspartiene
har Høyre 53 prosent, Frp 55 prosent, SV 51 prosent, MDG 52 prosent og Rødt 54 prosent.
Rapporten inneholder også sentiment i omtalen på personnivå,
som altså viser andelen av saker med negativt sentiment som involverer hver
enkelt stortingspolitiker.
Frp-leder Sylvi Listhaug er blant politikerne som er har høyest
andel negativt sentiment i omtalen. 61 prosent av artiklene der hun er omtalt er
negative.
Men det kan
altså være positivt for Frp, ifølge Sandøy. Til sammenligning er andelen
negativt sentiment i artikler der Jonas Gahr Støre er involvert på 42 prosent, Erna Solberg 53 prosent og
Trygve Slagsvold Vedum 40 prosent.
– Tallene kan være med på å forklare noe av årsaken til hvorfor
regjeringspartiene sliter, mens for eksempel Fremskrittspartiet fosser fremover
på meningsmålingene, sier Sandøy.
Han mener flere av partiene både sliter med
egen synlighet, men også med å bygge tydelige profiler i mediene.
– Medienes ansvar
Varre Sandøy trekker frem to punkter fra rapporten han mener
bør være interessant for pressen selv. For det første mener han mediene selv må ta noe av
ansvaret for at natur og klima har falt langt ned på agendaen for politikere og
presse.
– Problematikken er ikke
mindre viktig, men den nedprioriteres, sier Sandøy.
Politikerne er på valg hvert fjerde år, og
mulige løsninger på klimakrisen vil gjerne være både mer langsiktige enn fire
år, og de vil potensielt ha upopulære konsekvenser på kort sikt, sier han.
– Det kan derfor være i
politikernes interesse å ikke snakke for mye om natur og klima om de ikke
trenger det, og dermed desto viktigere at mediene holder det høyt på agendaen.
Han mener også at den høye negative andelen tilsier at mange
av artiklene med politisk innhold har en negativ vinkling.
– Det er mye som har en
naturlig negativ vinkling, med krig i Ukraina og Gaza og dyrtid. Likevel
overrasker det meg at ingen partier har en lavere andel negativt ladde artikler
enn Arbeiderpartiets 47 prosent, avslutter han.