Even Nordstrøm. Foto. Birgit Dannenberg

Inntektene til A-pressen faller dramatisk

Opplagene faller også, men konsernet lykkes med sparegrep. Kutter 350 årsverk.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Annonseinntektene i A-pressen falt med 11 prosent i første halvår, målt mot samme periode i fjor. Men samtidig som 265 millioner kroner fløy ut vinduet, reduserte konsernet kostnadene med 130 millioner.

Annus horribilis

– Sett i lys av det, synes jeg ikke resultatet er så hakkende galt. Jeg vil si det er tilfredsstillende. Vi klarer å redusere kostnadene betydelig, sa konsernsjef Even Nordstrøm da han i formiddag presenterte tallene for andre kvartal. Konsernsjefen betegnet 2009 som et av de verste årene for mediebransjen noensinne.

– Finanskrisen har satt A-pressen overfor kortsiktige utfordringer, men samtidig må vi legge til grunn at bransjen står over varige endringer i mediemarkedet som ikke er forårsaket av dårlige konjunkturer. Det handler om digitalisering, et annerledes konkurransebilde og nye medievaner, fremholder Nordstrøm i en pressemelding.

Kutter hoder

A-pressen har en ramme for nedbemanningen på 350 årsverk. Konsernet har kuttet 175 årsverk per første halvår, og nye 125 skal bort i løpet av året. I tillegg kommer nye tiltak for til sammen 150 millioner kroner i TV 2 i år og neste år.

Papiravisene har betydelig tilbakegang i sine inntekter. Annonseinntektene falt med 17 prosent i første halvår. Stillingsannonser falt med 38 prosent og eiendomsannonser med 24 prosent, men fallet er ikke fullt så bratt som i første kvartal.

Taper på nett

Forretningsområdet Digitale medier endte med et driftsunderskudd på 27 millioner kroner i årets seks første måneder, en bedring på sju millioner mot samme periode i fjor. Bedringen skyldes blant annet betydelige kostnadskutt i Mediehuset Nettavisen.

– Nettavisen begynner å få en drift som vi synes det er litt behageligere å leve med, sa Nordstrøm.

Nordstrøm er styreleder i TV 2, som må spare ytterligere 150 millioner kroner i år og neste år. Han betegner det som alvorlig når reklameinntektene faller så kraftig som nå, med vesentlige kostnadskutt som resultat.

– Dette er selvsagt krevende. Men situasjonen i TV 2 er langt fra helsvart. TV 2 har en flott utvikling på det digitale området og en god utvikling for distribusjons- og brukerinntekter. Kombinert med at organisasjonen jobber godt med å finne en kostnadstilpasning, mener jeg at det samlet sett er veldig positive utsikter for TV 2. Dette vil vi komme igjennom på en god måte, det er jeg sikker på, erklærte han.

Men satser på nett

Nordstrøm konkluderer med at han er ganske optimistisk til tross for konsernets kraftige inntektsfall.

– Vi skal ikke ha forventninger om at markedet skal løfte seg betydelig i 2010. Men vi har en robust struktur på virksomhetene våre. Vi vil få forskyvninger på reklamesiden, over på nye plattformer. Derfor vil også forskyvninger (av konsernets virksomhet, red.anm.) over på digitale medieplattformer forsterke seg.

Powered by Labrador CMS