Tom Toumazis tar gjerne og svarer telefonen dersom noen vil snakke om Eddas fremtid med ham, men han vil heller bygge enn å selge. Foto: Martin Huseby Jensen
Tom Toumazis tar gjerne og svarer telefonen dersom noen vil snakke om Eddas fremtid med ham, men han vil heller bygge enn å selge. Foto: Martin Huseby Jensen

Mecomsjefen vil ikke selge Edda

Men ser likevel på muligheter dersom de byr seg.

Det er gått to måneder siden børsmeldingen fra Mecom Group om at Tom Toumazis blir konsernsjef i det britiske selskapet som blant annet eier Edda Media.

Hans forgjenger, David Montgomery, gikk av med en planlagt pensjon etter å ha røket uklar med flere sentrale investorer i selskapet.

Elsker lokalavisene

Toumazis er markedsmann og har bakgrunn fra TV-produksjon og magasiner. Aviser har han ikke arbeidet med, før nå. Menhan har klare meninger om lokalaviser.

– Jeg elsker lokaljournalistikk og er veldig interessert i dem som leser. Jeg vil vite om det som skjer rundt meg. Lokalaviser er en viktig del av Mecom og jeg er ivrig på å finne ut av hva mer vi kan gjøre lokalt. Vi er der. Det er vi som kan skrive artikler om det som skjer i storgata. Men jeg vil ikke fortelle hvordan journalister skal gjøre jobben.

Vil tjene penger, ikke kutte

Edda Media har som de fleste andre medieselskap vært gjennom omstruktureringer og nedbemanninger. Toumazis sier til Journalisten at selskapet må ha riktig størrelse, men legger til at kuttøkonomien bare kan drives langt.

– Vi skal ha fokus på å øke inntektene våre, sier han.

Gjelden til Mecom er redusert til 302 millioner euro ved utgangen av første halvår. Den nye sjefen karakteriserer økonomien som god, og viser til at det for første gang betales utbytte til aksjonærene.

– Nå må vi fokusere på driften i selskapene fremfor samtaler i styret, legger han til.

Om Edda-salg

Etter Mecoms oppkjøp av Orkla Media i 2006 har spekulasjonene om Edda Medias eierstruktur vært mange. Rundt den norske delen har blant annet A-pressen og Polaris Media svermet, men Toumazis sier at Mecom skal orientere seg mot å bygge, ikke å selge. Det handler om å få selskapet til å vokse, sier han.

Eddas fremtidsutsikter opplever han som sterke, både økonomien og kulturen borger for det.

– Og dersom du får en telefon fra en av frierne?

– Da tror jeg det handler om å se på mulighetene. De som ringer meg vil få svar, og så vil jeg drøfte det med ledelsen. Alt er mulig, men vi skal ikke til månen. Kommer det muligheter som er gode for våre bedrifter og våre ansatte så må vi utforske dem.