Nedbemanning

Schibsted skal kutte 350 årsverk

– Det er ingen lett beslutning å måtte gi avkall på dyktige ansatte, sier konsernsjef Siv Juvik Tveitnes.

Publisert Sist oppdatert
Lesetid: 2 min

På et allmøte i dag ble de ansatte i Schibsted Media informert om konsernets varslede tiltak for å redusere kostnadene.

Konsernsjef Siv Juvik Tveitnes informerte om at antallet ansatte må reduseres med om lag 350 årsverk totalt i 2025.

Det tilsvarer cirka 13 prosent av de 2800 årsverkene i konsernet.

Det er tett dialog med ansatterepresentanter og tillitsvalgte for å sikre en rettferdig og inkluderende prosess, skriver Schibsted i en pressemelding.

– Ingen annen utvei

Meldingen er dramatisk for mediekonsernet: Ifølge svenske Journalisten kan enkelte avdelinger oppleve at 30 prosent må gå. Til 

Til Journalisten opplyser kommunikasjonssjef i Schibsted Media, Bjørn-Martin Bache Norby, at tallet 30 ble ikke brukt i det som ble formidlet til de ansatte i dag

Det var Medier24 som først omtalte at dette ikke ble sagt under dagens møte.

– Det er ingen lett beslutning å måtte gi avkall på dyktige ansatte, men slik den økonomiske situasjonen har utviklet seg, er det ingen annen utvei. Dette grepet er nødvendig for å sikre at vi kan fortsette å levere uavhengig journalistikk av høy kvalitet, drive innovasjon og samtidig styrke vår posisjon i en stadig mer konkurranseutsatt mediebransje, sier Tveitnes i pressemeldingen.

Tveitnes informerte videre de ansatte om at målet er at medarbeiderne i ulike deler av konsernet innen få uker skal få mer konkret informasjon om hvordan deres organisasjon påvirkes og hvilke virkemidler som settes inn. 

Årsaken til at dette ikke er klart, er ifølge konsernsjefen at prosessen gjennomføres i nært samarbeid med lokale tillitsvalgte i selskapene og funksjonene som Schibsted Media består av. 

Strategien består

– Dette handler ikke bare om kortsiktige tilpasninger, men om å legge et solid fundament for årene som kommer. Derfor står også den langsiktige strategien vi har lagt for selskapet frem mot 2027 ved lag. Vi skal være den ledende mediedestinasjonen i Norden, gjennom å levere journalistikk og innhold av høy kvalitet, utvikle gode brukeropplevelser, bygge digitale abonnementstjenester og tilby effektive annonseprodukter – alt basert på innovative teknologiløsninger, sier Tveitnes.

Konsernsjef Siv Juvik Tveitnes i Schibsted Media.

Leder i redaksjonsklubben i VG, Jostein Matre, sendte i forrige uke en melding til sine meldinger på Slack, hvor han skrev at en krevende periode ligger foran dem:

«Eg trur derfor det er ein god ide at folk allereie no startar tankeprosessen rundt om det finnes eit liv utanfor VG, og ikkje startar med det først når meir konkret informasjon kjem.»

Det første varslet om at det ville komme nedbemanninger i 2025, fikk de ansatte 11. desember i fjor. Ifølge svenske Journalisten var årsaken til at man valgte å gå ut med denne beskjeden på dette tidspunktet at man fryktet for lekkasjer til bransjemediene.

I Norge utgir Schibsted blant annet VG, Aftenposten, E24, Stavanger Aftenblad og Bergens Tidende, mens konsernet i Sverige eier avisene Aftonbladet og Svenska Dagbladet. Schibsted eier også Podme.

Det er cirka 2800 ansatte i Schibsted Media.

Schibsted News Media, før Schibsted ble splittet i to i fjor, omsatte for cirka 7,6 milliarder kroner. 2024-tallene er ikke klare ennå, men Tveitnes har i flere intervjuer uttalt at utgiftene i fjor var større enn inntektene.

Rettelse: Lagt til at kommunikasjonssjef Bjørn-Martin Bache Norby i Schibsted Media sier at tallet 30 prosent ikke ble sagt under dagens allmøte.

Powered by Labrador CMS