Mari Velsand, direktør i Medietilsynet, sier at undersøkelsen fra Medietilsynet underbygger medienes betydning i en krisesituasjon.
Arkivfoto: Eskil Wie Furunes
Korona: Fem prosent har sagt opp sitt abonnement
Og åtte prosent har starta et nytt abonnement, viser ny undersøkelse.
Flere har starta opp et medieabonnement enn dem som har avslutta et medieabonnement i forbindelse med koronakrisa. Det viser en undersøkelse fra Medietilsynet.
Det skriver tilsynet selv i en pressemelding.
Undersøkelsen viser at 13 prosent har starta eller vurdert å starte minst ett medieabonnement i forbindelse med koronautbruddet. 10 prosent har stoppa eller vurdert å stoppe minst ett abonnement.
– I en krisesituasjon har mediene en svært viktig rolle, både når det gjelder å formidle viktig informasjon, få fram ulike syn og stille kritiske spørsmål. Når vår undersøkelse viser at flere har startet enn sagt opp et medieabonnement i forbindelse med koronakrisen, underbygger det medienes betydning i en slik situasjon, skriver Medietilsynet-direktør Mari Velsand i pressemeldinga.
Det er noen som har kryssa av for at de både vurderer å starte/stoppe og har starta/stoppa et abonnement.
Da ser man at åtte prosent har tegnet et nytt abonnement, mens sju prosent vurderer å starte et nytt abonnement. Det er litt flere enn dem som har valgt å si opp et abonnement på avis, tv eller strømmetjenester.
Det er fem prosent som har sagt opp et abonnement, mens seks prosent vurderer det samme.
Det er for det meste de under 45 år som både sier opp og tegner abonnement. I denne gruppa har 19 prosent startet eller vurdert å starte et abonnement, mens 14 prosent har stoppet eller vurdert å stoppe et abonnement.
Det er Kantar som har gjennomført undersøkelsen for Medietilsynet. Det er 1375 personer som svarte i den første uken i april. Undersøkelsen er representativ for hele landet og vektet etter kjønn og alder, ifølge pressemeldinga.
Les hele undersøkelsen her