Denne artikkelen er over tre år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Annonse
Nå er årsregnskapene for Schibsteds norske mediehus klare. De digitale abonnementsinntektene vokste i alle selskapene. Totalt endte disse på 716 millioner, det er en vekst på 19 prosent sammenlignet med 2019.
– Når vi ser tilbake endte 2020, som kjent, utrolig mye bedre enn vi først fryktet da pandemien traff oss med full kraft i mars. Alle våre norske mediehus opplevde trafikkrekorder, og betalingsvilligheten for vår journalistikk nådde nye nivåer, sier Siv Juvik Tveitnes, konserndirektør for Schibsteds nyhetsmedier, i en pressemelding.
Selv om de digitale inntektene vokste, var både inntekter og resultat preget av et utfordrende annonsemarked i 2020. Fallet er ifølge pressemeldingen spesielt stort på print.
VG+ i vekst
VG AS økte sine totale inntekter i 2020. Omsetningsveksten er drevet av vekst i inntekter fra VG+. Ved årsslutt hadde mediehuset omtrent 225 000 digitale abonnenter. VG+ er ifølge Tveitnes Nordens største abonnementstjeneste på nyheter.
– VGTV øker sine totale inntekter med nesten 5 prosent i 2020. Trafikkvekst, nye innholdsformater, økt produktutvikling og sterk etterspørsel etter videoannonsering løftet annonseomsetningen med 12 prosent i et ekstraordinært 2020, som igjen bidro til en forbedring av resultatet, sier Tveitnes.
Ifølge pressemeldingen vokste E24s brukerinntekter med hele 30 prosent sammenlignet med 2019. Aftenposten leverte også et sterkt resultat i 2020.
Annonse
Regionavisene sliter
– Regionavisene våre Bergens Tidende og Stavanger Aftenblad ble betydelig rammet av nedgangen i annonsemarkedet, på grunn av korona. Til tross for vekst i digitale abonnementsinntekter og kostnadsreduksjoner, demmet ikke det opp for fallet i annonse. Det bidrar til reduksjon i driftsresultatet, sier hun.