Vil nå nye lesere digitalt

Aftenposten har lansert osloby.no som nytt bynettsted. Konkurrenten ønsker dem velkommen.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Onsdag rullet Aftenposten ut det nye nettstedet osloby.no. Nettstedet er en blanding av Oslo-nyheter fra Aftenposten og utelivs- og aktivitetssaker fra Oslopuls.

– Nasjonalt orientert

Redaktør Kjersti Løken Stavrum sier at nysatsingen er ment å være nettstedet som ikke allerede finnes. Det betyr at hun ikke ser på Edda Medias nettsteder DittOslo og SkjeriOslo som konkurrenter. 

– Vi har ingen klare konkurrenter etter vår definisjon, sier Løken Stavrum.

Redaktøren mener hennes egen avis er grunnen til at Oslo ikke har noe bynettsted fra før.

– Vi har vært det Oslobaserte mediehuset, men vi er nasjonalt og internasjonalt orientert. Hadde vi for eksempel vært i Bergen hadde nok Bergens Tidende eller BA tatt posisjonen for lenge siden.

Men ansvarlig redaktør Tore Bollingmo i DittOslo ser på nykommeren som en konkurrent. Han er forbauset over at Aftenposten ikke har kommet med en digitalsatsingen tidligere, og ønsker dessuten konkurransen velkommen.

– Absolutt. Det er morsomt at det blir mer spesifikk konkurranse, og ikke overraskende. Det blir en kamp om Oslo-leserne som kommer dem til gode, sier Bollingmo. 

Han er optimistisk på at hans journalister vil vinne kampen om Oslo-leserne mot Aftenposten fordi «tanta» har et riks- og region-perspektiv.

Nye lesere

Løken Stavrum sier at Aften på papir satser på Oslo, og viser samtidig til at avisen er Norges tredje største. Digitalt ser hun muligheter for å nå nye lesere.

– Vi ønsker å tiltrekke oss nye og yngre lesere som ikke leser Aftenposten fra før.

– Hva med kampen om annonsekronene?

– Det vil alltid være kamp om annonsekronene. Men vi har utviklet nettstedet i over ett år, og er drevet av at Oslo er Aftenpostens satsingsområde. Det nye nettstedet forsterker og fornyer det, sier Løken Stavrum.

– Er Osloby en utvidelse av Aftenpostens annonseflate?

– Nettstedet er tatt godt imot i det kommersielle markedet. Det er en tydelig merkevare, og det tror jeg er bra.

Bollingmo sier at annonsemarkedet i Oslo er stort, og at DittOslo har en betydelig del av det.

– Men vi er mest opptatt av å bygge dekning og å nå ut til flest mulig lesere. Og at de bruker oss, sier Bollingmo.

Utvikles videre

Oslopuls blir nå en del av Osloby. Innholdet til det nye nettstedet skal produseres av Oslopuls- og Aften-redaksjonene. På sikt er målet også å være ett sted for debatt rundt Oslo.

– Det vil bli veldig viktig for oss. Vi er ikke ferdige. Vi skal jobbe videre med blogger og debatt.

Endelig lansering skjer i månedsskiftet august/september da også en egen applikasjon vil bli lansert.

Powered by Labrador CMS