Vil nå nye lesere digitalt
Aftenposten har lansert osloby.no som nytt bynettsted. Konkurrenten ønsker dem velkommen.
Onsdag rullet Aftenposten ut det nye nettstedet osloby.no. Nettstedet er en blanding av Oslo-nyheter fra Aftenposten og utelivs- og aktivitetssaker fra Oslopuls.
– Nasjonalt orientert
Redaktør Kjersti Løken Stavrum sier at nysatsingen er ment å være nettstedet som ikke allerede finnes. Det betyr at hun ikke ser på Edda Medias nettsteder DittOslo og SkjeriOslo som konkurrenter.
– Vi har ingen klare konkurrenter etter vår definisjon, sier Løken Stavrum.
Redaktøren mener hennes egen avis er grunnen til at Oslo ikke har noe bynettsted fra før.
– Vi har vært det Oslobaserte mediehuset, men vi er nasjonalt og internasjonalt orientert. Hadde vi for eksempel vært i Bergen hadde nok Bergens Tidende eller BA tatt posisjonen for lenge siden.
Men ansvarlig redaktør Tore Bollingmo i DittOslo ser på nykommeren som en konkurrent. Han er forbauset over at Aftenposten ikke har kommet med en digitalsatsingen tidligere, og ønsker dessuten konkurransen velkommen.
– Absolutt. Det er morsomt at det blir mer spesifikk konkurranse, og ikke overraskende. Det blir en kamp om Oslo-leserne som kommer dem til gode, sier Bollingmo.
Han er optimistisk på at hans journalister vil vinne kampen om Oslo-leserne mot Aftenposten fordi «tanta» har et riks- og region-perspektiv.
Nye lesere
Løken Stavrum sier at Aften på papir satser på Oslo, og viser samtidig til at avisen er Norges tredje største. Digitalt ser hun muligheter for å nå nye lesere.
– Vi ønsker å tiltrekke oss nye og yngre lesere som ikke leser Aftenposten fra før.
– Hva med kampen om annonsekronene?
– Det vil alltid være kamp om annonsekronene. Men vi har utviklet nettstedet i over ett år, og er drevet av at Oslo er Aftenpostens satsingsområde. Det nye nettstedet forsterker og fornyer det, sier Løken Stavrum.
– Er Osloby en utvidelse av Aftenpostens annonseflate?
– Nettstedet er tatt godt imot i det kommersielle markedet. Det er en tydelig merkevare, og det tror jeg er bra.
Bollingmo sier at annonsemarkedet i Oslo er stort, og at DittOslo har en betydelig del av det.
– Men vi er mest opptatt av å bygge dekning og å nå ut til flest mulig lesere. Og at de bruker oss, sier Bollingmo.
Utvikles videre
Oslopuls blir nå en del av Osloby. Innholdet til det nye nettstedet skal produseres av Oslopuls- og Aften-redaksjonene. På sikt er målet også å være ett sted for debatt rundt Oslo.
– Det vil bli veldig viktig for oss. Vi er ikke ferdige. Vi skal jobbe videre med blogger og debatt.
Endelig lansering skjer i månedsskiftet august/september da også en egen applikasjon vil bli lansert.