Sjefredaktør Espen Egil Hansen i Aftenposten mottar pris i New York. Foto: Robert Downs/INMA
Aftenposten tok hovedprisen på INMA Global Media Awards
Juryen mener «Dear Mark»-kampanjen var en av de viktigste hendelsene i sosiale medier i fjor.
Denne artikkelen er over sju år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Tirsdag delte International News Media Association (INMA) ut 40 priser. Flere norske var nominerte, men ifølge bloggen inma.org tok Aftenposten hjem hovedprisen for «Dear Mark»-kampanjen.
Det var da Facebook ba flere om å fjerne det historiske pressebildet, som viser ni år gamle Phan Thi Kim Phuc og andre forbrente vietnamesiske barn etter et napalmangrep under Vietnamkrigen i 1972, fra sine sider at det rant over for sjefredaktør Espen Egil Hansen.
Gjennom en video på sosiale medier, hele forsiden til Aftenposten og en nettsak snakket han direkte til Mark Zuckerberg. Brevet fra Hansen skapte stort engasjement i sosiale medier og ikke lenge etter valgte Facebook å endre sine retningslinjer.
I juryens begrunnelse heter det:
Prisen for «Best in show» betegner toppinitiativet blant de 655 oppføringene i INMA Global Media Awards 2017-konkurransen, og gikk til Schibsted-eide Aftenposten for «#DearMark: Hvordan Aftenposten sto opp mot Facebook». Aftenpostens vellykkede sammenstøt med Facebook over Nick Uts’ bilde fra Vietnam-krigen ble en av de viktigste hendelsene i sosiale medier det året. Som en dommer bemerket har «Aftenposten påvirket verden utenfor Oslo på en kraftig måte ved ganske enkelt å gjøre god journalistikk. Denne kampanjen oppdaget også dagens forvirring mellom nyheter og falske nyheter, mellom nyhetsleverandør og innholdsleverandør.
Andre vinnere
Det var imidlertid ikke den eneste prisen Aftenposten stakk av med fra utdelingen i New York. De vant også prisen «Best Use of Data Analytics».
Prisene kategoriseres etter om de representerer regionale/lokale merkevarer eller globale/internasjonale. Begge prisene Aftenposten stakk av med var i sistnevnte gruppe.
Bergens Tidende tok sølv i kategorien «Best Idea to Grow Digital Readership or Engagement» for BT Junior i gruppen regional/lokal. Samt stakk Schibsted av med flere priser.