– VG som alkoholpusher

(Leserkommentar): Bernt Olufsen overser hvordan nettet har gitt alkohol omtalerevolusjon, mener Blå Kors.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

I Vårt Land 15. mai hevder VG-redaktør Bernt Olufsen at kritikken Blå Kors har fremsatt mot norske medier er gammelt nytt. Blå Kors har i en rapport påpekt at norske medier uthuler reklameforbudet i alkoholloven med ensidig og reklamelignende journalistikk i massivt omfang.

Olufsen tar grundig feil i at vi formidler gammelt nytt. Blå Kors ståsted i denne saken er riktignok 100 år gammelt, men journalistikken er fornyet og forsterket.

Koblinger

Det er fire sentrale trekk Bernt Olufsen overser ved sitt svar til Vårt Land. For det første utviklingen av redaksjonenes nettsteder, som de siste årene har revolusjonert produktomtalen av alkoholprodukter i frekvens, volum og tilrettelegging. VGs vinguide toppes til enhver tid med setningen «I VGs vinguide kan du søke blant 12000 drikkevarer».

Det andre trekket er koblingene mellom redaksjonelt stoff på nettet og andre tjenester, i VGs tilfelle inkludert kjøp av alkohol. På VG.no er det anledning til å kjøpe alkoholprodukter ved å klikke på en link i den redaksjonelle teksten som leder leseren til bestillingsordningen hos Aperitif.no. Via sin samarbeidspartner Aperitif tilbyr redaktør Olufsen både online vinkjeller og abonnementsordning for vintips på epost.

Propagandamaskin

Det tredje poenget er medienes kollektive innsats som lanseringskanal for alkoholindustrien. Norges fire ledende aviser har faste alkoholspalter over helsider og dobbeltsider hver uke, 312 sider i året med en forsiktig anslått annonseverdi på 40-45 millioner kroner bare på papir. I tillegg har mediekonsernene Schibsted, A-pressen og Edda Media en distribusjon av felles alkoholstoff til alle sine region- og lokalaviser med tilhørende nettsteder. Via få kontaktpunkter får avsenderne i alkoholindustrien en medieindustriell propagandamaskin til rådighet, som er velsmurt, effektiv og uten sidestykke i norsk mediehistorie.

Det fjerde som er nytt, er et alkoholkonsum i Norge som er det høyeste i moderne tid. Vi drikker dobbelt så mye alkohol som i 1960, prisene faller som følge av økt kjøpekraft, og tilgjengeligheten øker voldsomt.

Beskyttelse

Forbudet mot alkoholreklame er et sentralt helsepolitisk virkemiddel for å beskytte befolkningen mot skadevirkningene av alkohol, og VGs misbruk av sin redaksjonelle frihet er det største enkeltstående bidraget til uthulingen av dette reklameforbudet.

På toppen av det redaksjonelle volum, og teknisk tilrettelegging på internett, kommer VG og andres lanserende, veiledende og vakkert illustrerte form, som i våre øyne er tekstreklame både i layout og innhold. I skrivende stund toppes VGs vinguide av tittelen «Ukens vin: Vellykket partyvin. Denne herlige rødvinen er som skapt for vårens sammenkomster». Blå Kors er ikke motstander av alminnelig, redaksjonell produktomtale også når det gjelder vin. Men det går et skille mellom anmeldelser og ren produktanbefaling og bruksveiledning i reklamens tekst- og bildespråk.

Ikke sykler

VGs redaktør sammenligner produktomtalen av alkohol med produktomtalen av sykler. Sykler har ikke 104 sider til disposisjon i VG hvert år, de har ikke online bestillingsløsning via VG, og VG tilbyr ingen guide til 12.000 sykkelmodeller. Det er for øvrig ikke reklameforbud mot sykler.

Hvert år behandler Blå Kors 6000 vanlige mennesker for alkoholavhengighet. Myndighetene anslår at 120.000 barn i Norge lever i en oppvekst preget av andres rusmisbruk. Ingen har større redaksjonell innflytelse og mulighet til å hjelpe norske barn og familier i kampen mot alkoholskade enn VGs redaktør. Vi beklager at VG gjør det motsatte veivalg.

(Blå Kors opplyser at VG ikke ville ta inn dette innlegget.) 

Powered by Labrador CMS