Sjefredaktør i Rana Blad, Marit Johanne Ulriksen. Amedia-avisa halverer antall ukentlige papirutgaver.
Foto: Morgane Fauconnier
Amedia-aviser i nord kutter i papirutgavene
– Dette gjør vi for å kunne satse på enda mer godt og relevant innhold for abonnentene våre, sier sjefredaktør.
Denne artikkelen er over ett år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Fra 18. september vil Rana Blad komme ut med to papirutgaver i uka. I dag kommer avisa ut på papir fire dager hver uke, skriver Rana Blad.
For seks år siden gikk Rana Blad fra seks til fire ukentlige utgaver, og nå er tida kommet for å redusere antall papirutgaver igjen.
– Vi har selvsagt forståelse for at noen kan komme til å bli frustrerte over at vi kutter i antall papirutgaver. For mange har papiravisa vært en trofast følgesvenn gjennom alle år. Vi vet at vi ved dette kuttet utfordrer folks vaner. Det har jeg selvsagt respekt for, sier sjefredaktør Marit Johanne Ulriksen til Rana Blad.
Samme grep tas nå også i avisa Helgelendingen.
Tidligere i sommer valgte flere andre søsteraviser i Amedia-konsernet å gjøre det samme, blant andre Fremover, Finnmark Dagblad og Sogn Avis.
Kostnadene til produksjon, trykk og distribusjon av papirutgaven har steget kraftig det siste året. Kutt i papirfrekvensen er noe som har ligget i løypa ei god stund, uttaler Rana Blad-redaktøren.
– Nyhetsformidling foregår i dag digitalt. Skal vi framover vinne kampen om folks oppmerksomhet, må vi fortsette å utvikle oss på de flatene hvor folk er. Det er bare på denne måten at vi kan sikre at Rana Blad fortsetter å være relevant langt inn i framtida, sier Ulriksen til egen avis.