Når Amedia starter en avis i Trondheim, i Oslo eller i Kristiansand, så handler det ikke bare om den enkelte avisen, fastslår konsernsjef Anders Møller Opdahl.Foto: Annika Byrde / NTB
MIDDELALDRENDE MANN OM MEDIA:
Amedia-sjefen har noen gode svar – men opplever stadig å få feil spørsmål
Han varsler nye papirkutt og er overbevist om at produktet nettavis alene ikke er fremtidens mediekanal. Amedias toppsjef har likevel tro på at han kan få folk til å betale mer for journalistikken.
Denne artikkelen er over ett år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Annonse
Spalten uttrykker skribentens egne synspunkter.
– Jeg opplever at man for ofte stiller feil spørsmål!
«Man» i dette tilfellet er blant andre meg. Meg og alle andre som skriver eller mener noe om mediebransjen. Om mediebransjens fremtidsutsikter. Og om Amedia.
Antrekket er avslappet, men budskapet er alt annet når jeg møter Anders Møller Opdahl på en ekstremt varm sommerdag i Oslo.
– Nå er det kanskje det politikerne alltid sier. Eller ledere med godt betalt lønn. Men jeg skal forklare hvorfor, legger han til.
Ubehagelig smittenettverk
Amedias konsernsjef er ikledd shorts og løs T-skjorte, og tar
meg imot med et knallrødt øye.
Årsaken til sistnevnte er en hissig øyebetennelse. Prisen for små barn, ifølge ham selv – og han advarer mot å håndhilse for å
unngå at jeg innlemmes i hans noe ubehagelige smittenettverk. Han skal
imidlertid snakke mye om nettverk den neste halvannen timen. Om hvordan
nettverkstankegangen er redningen for lokalavisene. Kanskje også for andre
medier. Og hvordan nettverk gjør det mulig å skalere.
– Jeg er opptatt av at vi skal ha de riktige diskusjonene.
Ikke nødvendigvis at det finnes en fasit for veien videre, men de diskusjonene
som går nå, tar som oftest utgangspunkt i en
historisk forståelse av hvordan fremtiden vil se ut. Det er veldig lett å gå i
den fella.
Det er igjen meg han snakker om. Meg og alle de andre som
mener noe om mediebransjen.
Velkomstmonologen durer videre:
– Fortsetter vi å gjøre det, så kommer vi til å
marginalisere norske hovedstrømsmedier dramatisk de neste 10-20 årene.
Det er denne bekymringen han ønsker å dele. Pluss det han
mener er løsningen(e).
Annonse
Fakta
Roger Aarli-Grøndalen er ansvarlig redaktør i Journalisten. En stilling han har hatt siden juni 2018.
Tidligere ansvarlig redaktør og administrerende direktør i Eidsvoll Ullensaker Blad.
Har bakgrunn fra ulike lederstillinger i Egmont/ Hjemmet Mortensen, blant annet redaktør i klikk.no, Foreldre & Barn og Mann.
Var på slutten av 90-tallet ansvarlig redaktør i Bellona Magasin.
Startet journalistkarrieren i Romerikes Blad.
Den største misforståelsen
La oss begynne med det Amedia-sjefen mener er den første, og
kanskje største, misforståelsen:
Når lokalaviskonsernet
starter en avis i Trondheim, i Oslo eller i Kristiansand, så handler det ikke bare om den enkelte avisen.
– Å tro det er å bomme fullstendig på banen. Det handler også
om nettverkseffekten, som kommer hver enkelt avis, og
helheten, til gode. Gjennom å sikre full dekning fra hele landet til hele
landet så styrkes forutsetningene for alle aviser, gitt at inntektene går gjennom
avisene.
Slik Opdahl ser det vil ikke den enkelte lokalavisen klare å
beholde sin sterke posisjon alene i dagens globale
konkurransebilde. Den kan kanskje overleve, men den vil bli
marginalisert og miste husstandsdekning. Både
journalistisk og økonomisk. Derfor må avisene knyttes sammen i nettverk. Nettverk
som består av mer enn annonsesamkjøring og stoffutveksling. I Amedia er dette
nettverket blitt +Alt. Som er et produkt. Men også et nettverk. Og et sted for
å eksperimentere med nye tjenester og formater.
Og kanskje aller viktigst, nettverket kan bidra til at
Amedia får større inntekter pr kunde. Noe konsernet allerede gjør.
Vi skal komme tilbake til akkurat den biten.
En kostbar affære
Det er imidlertid ikke gratis å bygge ut et nettverk. Eller
uten risiko.
Opdahl understreker at det som er interessant med Avisa
Oslo, som han beskriver som en relativt kostbar affære for Amedia (nesten 25
millioner kroner i minus i 2022) – og en avis som absolutt har egenverdi for
Oslo-samfunnet – er at Avisa Oslo er den mest leste lokalavisen i
Amedia-nettverket.
Tankegangen er den samme i Kristiansand, når konsernet nå
starter den nye lokalavisen KRS. Avisen fyller et hull på norgeskartet for
Amedia, og maskene i Opdahls nettverk blir enda litt tettere.
– Vi starter en avis her, taper noen penger der, så går det
fryktelig bra ett år, så går det dårlig et annet. Det er en veldig
konvensjonell tilnærming til det. Men det vi står midt i med begge beina er en
dramatisk endringskrise. Det som skjer i dag, er mye mer dramatisk enn mange
tror.
Derfor er det viktig for Amedia – og for lokalavisene – å
bygge nettverk, og ta ut effektene.
– Lønnsomheten til de forskjellige
avisene vil alltid være ulik. Slik har det vært siden tidenes morgen. Akkurat
på samme måte som lønnsomheten til mastene i Telenors mobilnett er forskjellig.
Noen er i svært lønnsomme geografier, andre i mindre lønnsomme. Og noen er
beint frem ulønnsomme isolert sett, men avgjørende totalt sett. Der
telecomoperatører gir dekning gjennom signalstyrke rundt om i Norge, så gir vi
det gjennom å investere i journalistikk og innhold. Styrt av lokale redaktører
og journalister som kan og forstår de respektive samfunnene de betjener.
Annonse
Finansiell risiko
Mange har etterlyst «Spotify-løsninger» for nyheter.
Utfordringen har vært å komme opp med løsninger som gjør at mediene ikke mister
inntekter. Det nærmeste vi har i dag er +Alt-løsningen til Amedia, som heller
ikke har vært ukontroversiell eller uproblematisk for konsernet.
– Vi har jo en del folk som har to abonnement, men min
hypotese var at det var veldig mye drevet av papir, noe som også viste seg at var riktig. Men det var en finansiell risiko
der på en plass mellom 60 og 100 millioner kroner for konsernet samlet sett.
Arbeidet med +Alt skjøt fart høsten 2019, parallelt med at abonnementsveksten
begynte å stoppe opp.
2019 var på mange måter et krevende år for norsk
mediebransje – inkludert for Amedia, men det store flertallet fikk det ikke med seg. Etter
noen år med opplagsvekst etter en på mange måter vellykket implementering av
digital brukerbetaling, begynte ting å bremse for avisene dette året.
Men da 2019-tallene ble presentert på vårparten året etter,
var folk opptatt med helt andre ting. Da var det pandemi og unntakstilstand –
og suget etter nyheter, både gratis og betalt, var større enn noensinne.
Mens nordmenn satt isolert i hjemmene
sine i mars 2020, lanserte Amedia første versjon av +Alt. De første ukene
gratis, før leserne kunne velge å oppgradere. Og responsen var ifølge
Amedia-sjefen «fullstendig Texas».
– Da tenkte vi bare, shit, her
sitter vi med noe som vi må kommersialisere i en helvetes fart. Hypotesen var
jo at det var noe unikt her, men vi fikk rett og slett bakoversveis.
Ved å tilby mer, kan også prisen økes ganske vesentlig, er en
av teoriene til Opdahl.
– Er 50 prosent av husstandene i Larvik kommune villige til
å betale opp mot 400 kroner for Østlands-Posten digitalt
isolert sett? Svaret på det er trolig nei. Er
halvparten av husstandene i Larvik derimot villige til å betale opp mot 400
kroner for tilgang til Norges primære journalistikk? 105 aviser, pluss
partneraviser, pluss noen framtidige partnere, lyd, sport med mer. Det er et
helt annet ball game. Da går du fra standard papirlogikk, som vi har
forsøkt å digitalisere, og som vi har digitalisert, til å at vi driver med news
as a service. En plattformlogikk.
Og virker det, spør Opdahl – før han selv svarer:
– Halvparten av alle nysalg som vi gjør er +Alt. Målet er at
450.000 kunder skal være på +Alt i løpet av 2025.
Sommeren 2023 har 367.000 av 720.000 Amedia-husstander
tilgang til produktet, hvorav godt over 200.000
utelukkende har digital tilgang.
– Det handler om skalering. For hver krone vi nå øker
+Alt-prisen, så får Amedia-avisene cirka 2,4 millioner kroner mer i inntekter.
I dag har Amedia-avisene i snitt 200
kroner i måneden i inntekter per enkeltabonnemet. For +Alt-abonnentene er gjennomsnittsinnekten,
såkalt ARPU, i snitt 275 kroner.
Mindre gjennomslag
Alternativet til å tenke nettverk er lokalaviser med stadig
mindre gjennomslagskraft, spår Opdahl.
– Det er umulig for en liten avis å forsvare en pris på 3-4
ganger Netflix. Jeg er helt sikker på at hvis vi hadde vurdert å øke prisen til
400 kroner for et digitalt abonnement for tilgang til en avis, så er det kanskje 10 eller 20 prosent
av befolkningen som hadde vurdert å betale.
Selv om norske aviser har klart å overbevise en vesentlig
andel av befolkningen om at digital tilgang har en kostnad, må prisene opp for å sikre den redaksjonelle finansieringen. Dagens prisnivå
kan kanskje få enkelte aviser til å gå i pluss, men de finansierer ikke
størrelsen på dagens redaksjoner på sikt.
Den tidligere sjefredaktøren i Nordlys bruker sin gamle avis
som eksempel:
– Hvis vi skal opprettholde 33 journalister i Tromsø, og
Nordlys skal fikse det alene, må vi øke prisen på produktet drastisk. Jeg tror ikke det er mulig å få til kombinasjonen av
vesentlig økt pris og dagens markedspenetrasjon. Men jeg er helt sikker
på at vi klarer å få majoriteten av våre abonnenter over på dette
totalproduktet.
Han fortsetter:
– Det er et selvstendig poeng for oss å ikke miste for mange
abonnenter. Det å være en talerstol som når 50-60
prosent av husstandene i en geografi, det er journalistisk viktig. Blir vi for
små, kan vi havne i en situasjon hvor hovedstrømsmediene blir satt litt på
siden. Lokalavisene er den demokratiske grunnmuren til landet.
Nettavisen må fikses
Nettverk er ikke nok. Det innser også Opdahl. +Alt er også
bare starten, ifølge ham. Det gjenstår mye innovasjonsarbeid. Og da står dagens
nettavis langt opp på «må fikses»-lista.
Tilbake i 1995 gikk jeg på et kurs i regi av Fagpressen.
«Internett for journalister» var navnet på kurset, og det jeg husker best er
hvordan vi lærte å skru av bilder i nettleseren slik at sidene lastet raskere.
Enkelte ting er blitt bedre siden den gang. Det med bildene, for å ta et
eksempel. Designmulighetene er flere, levende bilder er integrert og det
eksperimenteres med algoritmestyring, men mye er også likt. Og det er ikke
fremtiden, tror Amedia-sjefen. Å være enig med ham er ikke vanskelig. Det er mange
år siden jeg har «møtt» en ny nettavis jeg virkelig har likt.
– Gjennomsnittskundene våre for nettavis er 50 år gamle.
Nettavisen som format er antakelig midt i livet. For unge generasjoner er
nettaviser et forferdelig klønete format. Jeg liker det, du liker det. Vi
vokste opp sammen med Google, sammen med web 1.0 og web 2.0, men for disse nye
som er vant til integrerte distribusjonsformer i rammen av en app, så er det
ineffektivt. Så skal vi lykkes må vi ha andre distribusjonsformer.
Er +Alt-appen den løsningen? Sannsynligvis ikke alene, men
det er et sted for å eksperimentere.
– Dette er én utfordring for oss, oppsummerer Opdahl.
Papirkutt kommer
Den andre utfordringen er, ifølge ham, at den gamle melkekua
er i ferd med å dø. Vi snakker selvsagt om papiravisen.
– Frekvensreduksjoner og
tilpasninger kommer til å stå skyhøyt på agendaen i 2024. Vi kommer til
å håndtere dette relativt greit. Det er tøft for oss, men vi er nødt til å
gjøre noe for å sikre at print faktisk bidrar til å
finansiere journalistikken.
En tredje utfordring er de journalistiske kategoriene som
alltid har vært en viktig del av lokalavisjournalistikken, men som – så langt –
ikke har lyktes på nett. Opdahl trekker da særlig fram det han omtaler som
livsløp (fødsler, konfirmasjoner, bryllup og død) og
kulturjournalistikken.
– Jeg tenker veldig mye på hvordan vi skal løse
kulturfeltet.
Om ikke tiden er i ferd med å gå ifra Amedia, så er den i
ferd med å gå ifra oss. Det har straks gått 1,5 time fra vi satte oss ned i
møterommet. Lunsjen vi hadde planlagt, er for lengst glemt.
– Det vi har lansert er ikke en bundle. Det vi
snakker om er å skalere. Bygge nettverk. Bruke de samme virkemidlene som
teknologigantene for å bygge en plattform. Spillereglene
for å sikre publikums oppmerksomhet er varig endret, og det må vi forholde oss
til. Vi kan slåss for reguleringer og politiske rammevilkår så mye vi vil, noe
vi også gjør, men det alene vil ikke hjelpe. Vi må forholde oss til at
mediemarkedet er og blir globalisert. Og i rammen av dette slåss for at
journalistikken i Norge skal være like sterk for våre barn, som det har vært
for oss som er midt i livet.
Anders har en drøm
– Drømmescenariet mitt, sier Opdahl, og skisserer et
samarbeid hvor Amedia og de andre norske mediekonsernene går sammen om å
utvikle en kompatibel teknologisk løsning, hvor man kan kjøpe all tradisjonell
norsk journalistikk «fra kroner 699 i måneden».
– Hvor du får tilgang til alt. Det tror jeg dessverre aldri
kommer til å skje, men det hadde vært fint for journalistikken og
mediemangfoldet her i landet.
Sier Amedias konsernsjef, før han legger til:
– Det er i så fall en krevende
diskusjon som skal og må ta tid.
Så kan jeg kanskje for egen regning skyte inn at det er litt uklart om et slikt samarbeid vil være lovlig. Partene må i hvert fall regne med et spørsmål eller to fra konkurransemyndighetene. Så får andre vurdere om spørsmålene som da stilles er feil eller ikke.
«Middelaldrende mann om media» er en fast Journalisten-spalte. Les flere spalter her.