28. desember i fjor ble Amedia rammet av et alvorlig dataangrep. Visekonsernsjef Gisle Torheim er stolt av arbeidet som ble gjort i ettertid.
Foto: Gorm Kallestad / NTB
Dataangrepet kostet Amedia rundt 30 millioner kroner
– Kostnadene kunne blitt langt større, sier visekonsernsjef Gisle Torheim.
Denne artikkelen er over to år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Dataangrepet mot Amedia i desember i fjor kostet selskapet om lag 30 millioner kroner. Cirka halvparten er knyttet til tapte abonnements- og annonseinntekter.
Resten av kostnadene var knyttet til selve den tekniske håndteringen av dataangrepet, og til konsekvensene av driften i etterkant av angrepet. Driften var da mer kompleks ettersom flere datasystemer var nede, sier finansdirektør og visekonsernsjef Gisle Torheim til Kampanje.
– Selv om 30 millioner kroner er en betydelig sum, så kunne kostnadene blitt langt større. I Amedias organisasjon og med våre samarbeidspartnere ble det lagt ned en stor ekstrainnsats, for å både begrense skadene, og for å så raskt som mulig komme tilbake i normal drift, og det er jeg stolt av, sier han.
Det var 28. desember i fjor at Amedia ble rammet av et alvorlig dataangrep. Angrepet rammet spesielt produksjon av papiravisene og det på verst tenkelig tid i den rolige romjulsperioden, ifølge Amedia.
Angrepet førte til at Amedias papiraviser i en kort periode ikke kom ut, og muligheten til å selge abonnement falt bort i store deler av januar. Amedias nettaviser var imidlertid ikke berørt og publiserte som normalt.