To av titlene til Ditt Oslo.
Lokalavisene Oslo i ny drakt
Skifter navn til Mediehuset dittOslo for å markere seg som avis for hele byen.
Sjefredaktør Tore Bollingmo viser til mediehusets historie for å begrunne navneskiftet og det nye designet som kom torsdag.
Hele byen
– Historisk sett har vi drevet med lokalaviser og bydelsaviser siden 1905. Vi har vært et ultralokalt alternativ til regionavisene. Fra april 2010 tok vi også en hele Oslo-posisjon. Det er viktig å fortelle at vi dekker hele hovedstaden, sier Bollingmo.
Samtidig med navneskiftet er den lokale desken i Oslo flyttet til sideproduksjonssenteret i Moss. De ansatte på den gamle desken fikk tilbud om å bli med over til den nye desken.
Mediehuset dittOslo består av fem titler fordelt på 12 soner i Oslo: Ullern Avis Akersposten, Nordre Aker Budstikke, Lokalavisen Groruddalen, DittOslo og Nordstrands Blad. De fire første titlene utgis hver torsdag, mens Nordstrands Blad i tillegg kommer mandager.
Selger på lesertall
Sjefredaktøren oppgir opplaget til 236.000 eksemplarer i uka, men det er han ikke så opptatt av.
– Det viktigste for oss er lesertall. Vi selger på lesertall, og ikke distribusjon. Leses vi digitalt er det ok for oss.
Ukentlig er det i gjennomsnitt 168.000 personer som leser avistitlene. Og mediehuset har 80.000 unike besøkende på nett i uken.
Konkurrenten Aftenposten legger for øvrig ned Aften som ettermiddagsavis fra nyttår. Samtidig lanseres en ny ukentlig gratisavis.
Vil vokse digitalt
DittOslo ble med over i Amedia fra gamle Edda Media. Dermed har det nye mediekonsernet fått en posisjon i Oslo.
– Planen fremover er å vokse digitalt i Oslo med lokale nyheter og opprettholde den gode utviklingen.
– Hvordan er ressurssituasjonen i DittOslo?
– Vi har det samme presset som andre. Kanskje mer fordi vi ikke har abonnementsinntekter. Vi har vært gjennom en kraftig kur. Da jeg begynte som sjefredaktør i 2005 var vi 76 personer. Nå er vi 42.