Amedia kjøper danske Berlingske Media.

Amedia kjøper Berlingske Media

Amedia styrker sin posisjon i det nordiske mediemarkedet.

Publisert Sist oppdatert
Lesetid: 1 min

Amedia overtar i dag eierskapet i Berlingske Media fra det belgiske medieselskapet DPG Media, det melder Amedia selv i en pressemelding tirsdag morgen. 

Berlingske Media-konsernet består blant annet av avisene Berlingske, B.T., Euroinvestor og Weekendavisen.

Berlingske Media har en sterk posisjon i Danmark, som eier av historiske og anerkjente nyhetsmedier med høy tillit. Den tilliten skal Amedia bevare og utvikle videre, skriver Amedia.

Strategisk mulighet

– Amedia ser på kjøpet av Berlingske Media som en strategisk mulighet til å styrke sin posisjon i det nordiske mediemarkedet, sier konsernsjef i Amedia Anders Opdahl i pressemeldingen. 

Konsernsjef i Amedia, Anders Opdahl.

Opdahl kaller Amedia og Berlingske Media en perfekt match i et utfordrende medielandskap med tøffere global konkurranse fra blant annet teknologigiganter om både inntekter og distribusjon. 

– Vi ser store muligheter for kunnskapsutveksling og samarbeid på tvers av landegrensene. Kjøpet lar oss eksportere vår ekspertise som et ledende mediekonsern innen digital avisutvikling i Europa. Vi styrker vår posisjon og vår norske virksomhet, samtidig som vi når nye målgrupper og sikrer Berlingske Media større kraft i Danmark, sier Opdahl videre. 

Undertegnet forrige uke

Ifølge Nettavisen ble avtalen formelt undertegnet for en uke siden.

I går kveld møtte Amedia-ledelsen redaktørene for alle disse avisene og toppledelsen i Berlingske Media i København, skriver Nettavisen.

Konsernsjef i DPG Media, Christian Van Thillo, sier følgende om valget av Amedia som kjøper. 

– Som alle mediehus trenger selskapet å tilhøre noe større for å kunne akselerere sin utvikling i et utfordrende marked. Derfor har vi sett etter konsolideringsmuligheter og hatt dialog med flere mediekonsern. Det viste seg at Amedia også så behovet for konsolidering, og hadde en klar ambisjon om å utvide sin virksomhet i Norden.

Van Thillo legger til:

– Selv om det å selge slike flotte avistitler er en vanskelig og uvanlig beslutning for vårt selskap, er vi overbevist om at Berlingske Media er i de beste hender. 

Sjefen fortsetter

Ifølge pressemeldingen fortsetter Anders Krab-Johansen som konsernsjef i Berlingske Media. Det er avgjørende for å bevare kvalitet og troverdighet i konsernet, sier Opdahl.

– Denne stabiliteten er avgjørende viktig når vi samarbeider for å styrke vår felles posisjon på det nordiske mediemarkedet, sier han.



Powered by Labrador CMS