Amedia overtar i dag eierskapet i Berlingske Media fra det belgiske medieselskapet DPG Media, det melder Amedia selv i en pressemelding tirsdag morgen.
Berlingske Media-konsernet består blant annet av avisene Berlingske, B.T., Euroinvestor og Weekendavisen.
Berlingske Media har en sterk posisjon i Danmark, som eier av historiske og anerkjente nyhetsmedier med høy tillit. Den tilliten skal Amedia bevare og utvikle videre, skriver Amedia.
Strategisk mulighet
– Amedia ser på kjøpet av Berlingske Media som en strategisk mulighet til å styrke sin posisjon i det nordiske mediemarkedet, sier konsernsjef i Amedia Anders Opdahl i pressemeldingen.
Opdahl kaller Amedia og Berlingske Media en perfekt match i et utfordrende medielandskap med tøffere global konkurranse fra blant annet teknologigiganter om både inntekter og distribusjon.
– Vi ser store muligheter for kunnskapsutveksling og samarbeid på tvers av landegrensene. Kjøpet lar oss eksportere vår ekspertise som et ledende mediekonsern innen digital avisutvikling i Europa. Vi styrker vår posisjon og vår norske virksomhet, samtidig som vi når nye målgrupper og sikrer Berlingske Media større kraft i Danmark, sier Opdahl videre.
Annonse
Undertegnet forrige uke
Ifølge Nettavisen ble avtalen formelt undertegnet for en uke siden.
I går kveld møtte Amedia-ledelsen redaktørene for alle disse avisene og toppledelsen i Berlingske Media i København, skriver Nettavisen.
Konsernsjef i DPG Media, Christian Van Thillo, sier følgende om valget av Amedia som kjøper.
– Som alle mediehus trenger selskapet å tilhøre noe større for å kunne akselerere sin utvikling i et utfordrende marked. Derfor har vi sett etter konsolideringsmuligheter og hatt dialog med flere mediekonsern. Det viste seg at Amedia også så behovet for konsolidering, og hadde en klar ambisjon om å utvide sin virksomhet i Norden.
Van Thillo legger til:
– Selv om det å selge slike flotte avistitler er en vanskelig og uvanlig beslutning for vårt selskap, er vi overbevist om at Berlingske Media er i de beste hender.
Sjefen fortsetter
Ifølge pressemeldingen fortsetter Anders Krab-Johansen som konsernsjef i Berlingske Media. Det er avgjørende for å bevare kvalitet og troverdighet i konsernet, sier Opdahl.
– Denne stabiliteten er avgjørende viktig når vi samarbeider for å styrke vår felles posisjon på det nordiske mediemarkedet, sier han.