Fakta du ikke trenger: Dropsene «Kongen av Danmark» skal ha fått navn etter brystdråper med anis som kong Christian Vs livlege fremstilte på 1600-tallet.Illustrasjon: Marte Vike Arnesen
MIDDELALDRENDE MANN OM MEDIA:
Konsolidering i Kongens by: Kan en nordmann bli kongen av Danmark?
Berlingske Media er trolig til salgs. Vil vi se en norsk eier hente det danske mediekonsernet «hjem», eller vil svenske eller danske aktører slå til?
Selve ordet stammer fra latinske consolidare – å
gjøre fast eller styrke.
Kanskje svinger det ikke like mye av den norske varianten, konsolidere,
men fordelen er at ordet er lett å forstå også i våre naboland. I Danmark
skrives det helt likt som på norsk (sikkert fordi vi har tatt ordet derfra) –
og svenskene har kun sneket inn en a på slutten, konsolidera.
Det bør derfor ikke være språkutfordringer som gjør at
danske, svenske og norske mediehus ikke klarer å finne sammen. A-en på slutten
har for eksempel ikke stoppet nordmenn og svensker fra å samarbeide.
Spørsmålet
nå er om Danmark – igjen – står for tur.
Liten og digital
Som det gjentas til det kjedsommelige i mediebransjen: Det
er krevende å være liten og digital. Særlig hvis utgangspunktet ikke alltid har
vært digitalt og en vesentlig andel av inntektene fremdeles kommer fra papir
eller lineær radio og tv.
Dette gjelder også på konsernnivå.
For å sette ting litt i perspektiv: Amedias samlede annonseomsetning
per time var i 2023 cirka 140.000 kroner. Google og Metas annonseomsetning per
time – og da kun på det norske markedet – var samme år anslagsvis 1,21
millioner kroner. På verdensbasis er Googles annonseinntekter cirka 180
millioner kroner i timen.
I et slikt perspektiv hjelper det lite å være stor i Norge.
Trolig vil vi ikke se den helt store konsolideringen på det
norske mediemarkedet i nær fremtid, selv om det selvsagt kan komme noen
overraskelser. Vil for eksempel Hegnar Media på et tidspunkt komme i spill? Og
hvis Dagbladet ikke lenger bidrar vesentlig til bunnlinjen, er Aller Media, som
ikke utgir dagsaviser i de andre landene, da den riktige eieren? Hvem vet,
kanskje skjer det også noe hos Mentor Medier.
På det svenske markedet er det flere som mener utviklingen
går mot færre eiere. Eller burde gå mot færre. Men som konsernsjef Per Axel
Koch i Polaris Media sier i et intervju med Medier24, er det ingen som for
øyeblikket vil selge.
I Danmark, derimot, er det muligens noen som nå har tenkt å
sette opp en «Til salgs»-plakat.
Annonse
– Ingen kommentar
Fakta
Roger Aarli-Grøndalen er ansvarlig redaktør i Journalisten. En stilling han har hatt siden juni 2018.
Tidligere ansvarlig redaktør og administrerende direktør i Eidsvoll Ullensaker Blad.
Har bakgrunn fra ulike lederstillinger i Egmont/ Hjemmet Mortensen, blant annet redaktør i klikk.no, Foreldre & Barn og Mann.
Var på slutten av 90-tallet ansvarlig redaktør i Bellona Magasin.
Startet journalistkarrieren i Romerikes Blad.
Rart med det, men ringer du en konsernsjef og spør om
vedkommende kunne tenke seg å bruke en drøy milliard norske kroner på å kjøpe
et selskap som formelt ikke er til salgs, så blir gjerne svaret en variant av
«ingen kommentar».
Selv forsøkte jeg en litt annen tilnærming: Jeg inviterte
meg på besøk hos en person som teoretisk vil være tett på en eventuell
oppkjøpsprosess. Der fikk jeg kaffe, men svaret vedkommende kunne gi, hvis vi
ser bort i fra: «Roger, nå skal du høre...», var kun en litt lengre variant av nettopp
«ingen kommentar».
Likevel: Noe er kanskje i ferd med å skje i Kongens by. De
to danske nisjeavisene Finans og Inside Business har begge meldt at Berlingske
Media kanskje er til salgs. Avisene erfarer at belgiske De Persgroep (DPG)
vurderer å selge det danske mediekonsernet etter 10 års eierskap.
Prisen er anslått å være cirka 100 millioner euro.
Om DPG velger å selge konsernet – som blant annet inkluderer
avisene Berlingske, Weekendavisen, Euroinvestor og B.T. – er det flere
potensielle kjøpere.
Fra et norsk ståsted er det selvsagt interessant om
Berlingske igjen kan få en norsk eier.
Som hånd i hanske
Schibsted Media, Polaris Media og Amedia er alle blitt nevnt
som mulige kjøpere.
Andre som blir trukket fram, er svenske Bonnier News og de to
danske selskapene JFM (tidligere Jysk Fynske Medier) og JP/Politikens Hus. Alle
kan de nok finansiere et kjøp, men begrunnelsen for et eventuelt oppkjøp vil
imidlertid måtte være noe forskjellig.
Schibsted er kanskje den mest opplagte norske kjøperen.
Konsernet har selv uttalt at de har nordiske ambisjoner – og Norden er som
kjent mer enn Norge og Sverige. Og en eventuell innlemming av danskene i
Schibsted fremstår, veldig forenklet, fra utsiden nesten som plug and play.
Hovedproduktet, avisen Berlingske, har mange likhetstrekk
med Aftenposten og Svenska Dagbladet. B.T. – som økonomisk er det svakeste produktet
i den danske porteføljen og den eneste avisen som taper penger – kan være en
utfordring. Avisen matcher heller ikke 100 prosent med VG eller Aftonbladet. Avisen
ligner mer på Dagbladet i stil og form. Og i motsetning til VG og Aftonbladet –
og Dagbladet, kuttet avisen sin papirutgave fra nyttår 2023.
Økonomisk har den omleggingen ikke vært en gullgruve. Ikke
andre strategiske valg heller. Nå har avisen som mål å være en borgerlig
tabloid med en fontstørrelse på fronten som er så stor at Dagbladets forside
virker puslete.
Schibsted eier ikke noe tilsvarende prestisjeproduktet
Weekendavisen i dag, men det betyr ikke at avisen ikke kan passe inn hos dem. I
hvert fall så lenge den tjener penger.
Et argument mot er at Schibsted for øyeblikket har nok med
seg selv så kort tid etter at mediedelen ble overtatt av Stiftelsen Tinius. Det
har knapt gått et halvt år siden gamle Schibsted ble splittet i to. Å innlemme et
av Danmarks største mediehus i et konsern som fremdeles er litt i støpeskjeen,
vil nok bli om ikke kaotisk, så i hvert fall veldig hektisk. Dog ikke umulig.
Annonse
Gir bort milliard
Tidligere i høst ble det kjent at Polaris Media hadde solgt
aksjer i Schibsted Marketplaces for én milliard kroner. Enkelte begynte da å
spekulere i om disse pengene var tenkt brukt til et oppkjøp, for eksempel av et
dansk mediehus som hadde omtrent denne prisantydningen. I ettertid er det
imidlertid kommet fram at pengene er foreslått utbetalt som ekstraordinært
utbytte til eierne.
Når det er sagt, Polaris vil uansett kunne finansiere et
kjøp. Spørsmålet for Polaris er heller: Hvorfor skal de eie et mediehus i
Danmark som eier aviser som ikke ligner veldig på dem Polaris sitter på i Norge
og Sverige? Eller sagt på en annen måte: Hva skal de bruke eierskapet til? En
milliard kroner er mye for et forfengelighetsprosjekt.
Noen av de samme utfordringene vil Amedia møte. Deres styrke
er lokalaviser, selv om de også eier blant annet Nettavisen og Nationen, og i
likhet med Polaris må de vurdere hvordan de danske avisene eventuelt skal passe
inn i porteføljen.
Hvis Polaris eller Amedia ønsker å ekspandere sørover er det
kanskje mer interessant å se på noen av de danske lokalaviskonsernene – hvor
flere ikke gjør det så bra økonomisk.
Her vil erfaringene fra Norge og Sverige
trolig kunne bidra til å gi et løft. Flere er stiftelseseid, hvor eierne er mer
opptatt av å sikre det redaksjonelle produktet enn å bli rike på veien, noe som
muligens kan gi Amedia et lite fortrinn.
Svenske tilstander
Den mest sannsynlige kjøperen av Berlingske er kanskje ikke
norsk, men svensk.
For Bonnier er det trolig i enda større grad plug and play
enn for Schibsted, for svenskene er allerede inne på det danske markedet. De
eier blant annet halvparten (50,1 prosent) av næringslivsavisen Dagbladet
Børsen. Resten eies av JP/Politikens Hus, en annen mulig kjøper av Berlingske.1
I 2016 ønsket Bonnier å selge til sin medeier, men det ble
stoppet av konkurransemyndighetene – i dag vil de nok heller kjøpe. Og
Børsen kunne passet fint sammen med avisene som i dag tilhører
Berlingske. De danske avisene harmonerer også bra sammen med de store avisene
Bonnier eier i Sverige: Expressen, Dagens Nyheter og Dagens Industri.
Amedias inntog i Sverige har skjedd i samarbeid med Bonnier,
hvor Amedia eier 20 prosent av Bonnier News Local. Kunne det vært en mulighet
at de to kjøper Berlingske sammen? Man skal aldri si aldri, men en mer
sannsynlig løsning er trolig at Bonnier kjøper Berlingske – og at Amedia,
kanskje sammen med Bonnier, tar over et eller flere av de danske
lokalaviskonsernene på sikt. Noe som kan åpne for et samarbeid etter modellen de
to har fått til å fungere i Sverige.
Men Amedia trenger ikke Bonnier for å gå i denne retningen.
Hente «hjem» til Norge
Likevel, det hadde vært ekstra gøy hvis Amedia kjøper. Det
vil på sett og vis være å hente Berlingske «hjem». Norske Orkla Media kjøpte Det Berlingske
Officin, som det den gang het, i 1999 – og eide konsernet fram til 2006.
Da solgte Orkla hele sin medieportefølje til britiske Mecom.
De norske avisene, som under Mecom-paraplyen fikk navnet Edda Media, ble kjøpt «hjem»
i 2012, for å sitere daværende A-pressen-konsernsjef Thor Gjermund Eriksen, og
ble starten på dagens Amedia.
Berlingske endte opp hos sin nåværende eier i 2014. Da
solgte Mecom sitt nederlandske mediekonsern Wegener til DPG, og de danske
avisene fulgte med på lasset.
JFM og JP/Politikens Hus er også nevnt som mulig kjøpere av
Berlingske. Det vil i så fall bli et oppkjøp hvor konsern som er sånn cirka jevnstore med Berlingske på dagsavisfronten, skal forsøke å «sluke» selskapet. En risiko da er at man kan
bli sårbar for raske endringer i markedet.
Til sammenligning: Da annonsemarkedet raskt endret seg etter
at A-pressen overtok Edda, var det mye takket være gode bankforbindelser at
Amedia ikke raknet to år senere.
Men det hele avhenger selvsagt av hvordan et eventuelt
oppkjøp finansieres. JP/Politikens Hus har for eksempel en skattekiste som kan
tømmes ved behov.
Kanskje er det også andre samarbeid som er mulig. For
eksempel mellom JFM og en av de norske lokalaviskonsernene. JFM eier en rekke
lokalaviser, og ville trolig fått mye ut av et samarbeid med Polaris eller
Amedia, som begge har kommet lengre i den digitale omstillingen.
Ville gjerne vokse
Verdt å tenke over for en eventuelt ny eier, er det også
hvorfor DPG nå vurderer å selge.
I en grundig gjennomgang gjort av den danske nisjeavisen MediaWatch,
pekes det på at belgierne har hatt store vekstambisjoner i Danmark. Dette har
de ikke lykkes med.
Selv om omsetningen har falt ganske mye siden overtagelsen i
2014, leverer Berlingske fremdeles gode resultat. Kjøper man logikken om at det
er krevende å være «liten» selv på konsernnivå, er det ikke gitt at man tror
lønnsomheten vil vare. I tillegg kan det kanskje være mulig å få en god pris
nå, før ting blir mer krevende.
Som ansatt i Hjemmet Mortensen fra årtusenskiftet – et
selskap som var 50 prosent eid av Orkla Media, deltok jeg på ulike kurs og
samlinger hvor det også var med representanter fra Berlingske. Det jeg husker
best av danskene, var deres voldsomme fascinasjon for «Bamsemums». Noe man, i
hvert fall den gang, ikke fikk kjøpt i Danmark.
Det ble derfor på et tidspunkt lagt voldsomme planer for
hvordan man skulle kunne skaffe «Bamsemums»-forsyninger til et konferansehotell
som ikke hadde verdens mest sentrale beliggenhet. At Orkla-eide Nidar ikke
klarte å skaffe sjokoladebamser til konsernets egne aviser, var kanskje
allerede den gang et tegn på at medier ikke for alltid ville være et
satsingsområde.
Så med mine erfaringer fra godterifronten, har jeg følgende
råd til Schibsted, Polaris og Amedia:
Hvis målet er «Kongen av Danmark», kan det være at det som
åpner dørene er «Bamsemums».
Hvorfor er mediehusene så opptatt av konsolidering?
Økonomiske utfordringer: Mediebransjen opplever fallende inntekter, spesielt fra trykte aviser og tradisjonell annonsering. Konsolidering sees på som en måte å redusere kostnader og oppnå stordriftsfordeler.
Digital omstilling: Overgangen til digitale plattformer krever betydelige investeringer i teknologi og kompetanse. Større enheter har bedre forutsetninger for å gjennomføre denne omstillingen.
Konkurranse fra globale aktører: Store teknologiselskaper som Google og Meta tar en stadig større andel av annonsemarkedet. Konsolidering kan gjøre nordiske mediehus bedre rustet til å konkurrere.
Endrede medievaner: Publikum bruker i økende grad digitale og sosiale medier for nyheter og underholdning. Konsolidering kan hjelpe tradisjonelle mediehus med å tilpasse seg disse endringene.
Behov for skalerbarhet: Den digitale logikken favoriserer store strukturer og aktører. Konsolidering gir mulighet for å oppnå nødvendig skala i det digitale markedet.
Ressurser til teknologiutvikling: Større mediehus har bedre økonomiske forutsetninger for å utvikle avansert digital teknologi.
Opprettholde journalistisk kvalitet: Ved å slå sammen ressurser kan mediehusene potensielt opprettholde høy journalistisk kvalitet i en utfordrende økonomisk situasjon.
1. Anders Krab-Johansen, konsernsjef i Berlingske Media,
skriver i sitt nyhetsbrev
tidligere i år at tilbake i 2011, mens han var ansvarlig redaktør i Børsen,
så vurderte de å kjøpe Berlingske.
«Middelaldrende mann om media» er en fast Journalisten-spalte. Les flere spalter her.