Gunnar Stavrum mener det er mye ståk og lite ull fra Dagsavisen når de klager over ikke å ha fått kontakt med Amedia om kjøp av DittOslo. Foto: Birgit Dannenberg
Utfordrer Dagsavisen
Gunnar Stavrum har liten tiltro til at Dagsavisen faktisk har planer for DittOslo.
I midten av juli ble det kjent at Nettavisen kjøper den digitale delen av DittOslo fra Amedia. Mediekonsernet eier halvparten av mediehuset som ledes av Gunnar Stavrum.
Denne uken fortalte Journalisten om kommunikasjonen som har pågått mellom Dagsavisen og DittOslo. I den har eneleder Eirik Hoff Lysholm gjort det klart overfor DittOslos Tore Bollingmo at de gjerne vil ha innsyni mediehusets regnskap for så å eventuelt legge inn et bud. Men den tidligere A-presseavisen fikk aldri svar.
– Det er mye ståk, sier Gunnar Stavrum etter å ha lest Lysholms ytringer. Hvis det er slik at de virkelig vil ha nettstedet så kan vi selge det til dem, men da får de komme med penger, ikke bare tomme ord.
Mye ståk
Stavrum sier til Journalisten at han har liten tiltro til at Dagsavisen har reelle forretningsplaner knyttet opp til DittOslos fremtid. Ham har de i hvert fall ikke kontaktet for å demonstrere sin interesse for nettstedet.
– Det er mye ståk og lite ull, sier han.
Nettavisens leder avviser at han taler sin ene eiers sak og viser til at mediehuset også eies av Egmont og at verken han eller Nettavisen er Amedias spydspiss i slike saker.
– Vi er nødt til å legge fram en forretningsplan for våre eiere, og den må være realistisk.
- For oss som lever av inntekter vi må skape selv, og ikke av en årlig sjekk i 40-50 millioner kroners-klassen fra staten, er det viktig at vi tar sjansen når den byr seg. Ikke sutrer i ettertid over snøen som falt i fjor.
Helhet
Eirik Hoff Lysholm i Dagsavisen sier til Journalisten at det neppe er aktuelt å se på enkeltdeler etter prosessen med å dele opp selskapet og gi de ansatte sluttpakker.
- Jeg har bare bekreftet at selger ikke ønsket å snakke med oss som et alternativ i salgsprosessen. Det har fra vår side absolutt ikke vært noen kritikk mot Nettavisen som kjøper av den digitale posisjonen. Nettavisens kompetanse og digitale rekkevidde vil utvilsomt kunne være bra for dittoslo.no.
Lysholm sier at en bergingsaksjon for hele mediehuset ville krevd at alle interessenter fant sammen med mål om å berge så mange arbeidsplasser som mulig.