Dine Penger må kutte kostnader etter svikt i abonnements- og løssalg. Illustrasjonsfoto: Glenn Slydal Johansen

Kutter i Dine Penger

Fjerner to årsverk i redaksjonen, og reduserer antall utgivelser fra 15 til 11 neste år.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Nylig fikk de ansatte i Dine Penger (DP) beskjed om at økonomimagasinet må kutte i antall ansatte. Tre abonnementsselgere og én i redaksjonen har allerede forlatt bladet. Ytterligere én redaksjonell stilling skal bort.

Desken rammes

Kuttene i redaksjonen rammer desken, som har bestått av fire medarbeidere og én desksjef. Etter at en person allerede har forlatt desken må de tre gjenværende gjennom kompetansekartlegging for å reduseres til to, ifølge klubbleder Anne-Lise Stranden.

– Fra ledelsens side er det uaktuelt å flytte på folk, sier Stranden.

Klubben håper på å få på plass like sluttpakker som ble fremforhandlet i Aftenposten. Etter nedbemanningen har redaksjonsklubben åtte medlemmer.  

Løssalgssvikt

En av årsakene for bemanningsreduksjonen er at magasinet kutter fire utgaver, og går ned fra 15 til 11 årlige utgivelser fra neste år. 

Sjefredaktør Tom Staavi sier at det er en sannhet med modifikasjoner ettersom de fire utgavene var temablader.

– Nå er vi tilbake på det vi alltid har gitt ut, sier Staavi. 

En annen årsak er at heller ikke Dine Penger skånes for endringene i mediebransjen. Bladet opplever svikt i løssalget, og ifølge Staavi opptil 20 prosent nedgang på enkelte utgaver. 

– Abonnementsbasen har stabilisert seg. Men løssalget er ikke en farbar vei lenger.

Tar investering i år

Videre må selskapet, som er eid av VG, føre utgiftene for innføringen av nettbetalingsløsningen DP+ på årets regnskap. Det begrunner Staavi med regnskapsmessige prinsipper.

– Det er litt som å pisse i buksa å føre over flere år. Dette må avskrives uansett. Vi har gjort en avveining for et rammeverk som er ment å bestå i mange år, sier Staavi.

Men klubblederen mener investeringene i betalingstjenesten burde vært dekket av konsernpenger fra Schibsted fremfor at ansatte må gå.

– Det var store kostnader knyttet til utviklingsarbeidet på de sidene, sier Stranden.

Hun viser til at Schibsted-selskapene betaler inn penger til konsernet, som hun mener burde dekke utgifter som utvikling av bladets nye betalingsløsning.

Tusen digitalabonnenter

På den positive siden opplever Dine Penger trafikkvekst etter omleggingen. Men klubblederen sier at annonser og abonnement på nett ikke veier opp for de tapte inntektene fra papir.

– Trafikkveksten er ikke nok til å motvirke nedgangen i løssalg. 

Stranden sier salget fra DP+ ser ut til å nå 500.000 kroner i år. Staavi bekrefter at de er i ferd med å passere 1.000 digitale abonnenter. 

Sjefredaktøren fremhever at etableringen av Dine Penger som merkevare har bidratt til veksten.

At magasinet kun tilbyr årsabonnement vil føre til mange fornyelser etter ett år. Men han utelukker ikke andre forretningsmodeller i fremtiden.

– Vi må se på de ulike modellene etter hvert, sier Staavi. 

Som følge av endringene i mediebransjen er de skrivende journalistene i Dine Penger gjort kanaluavhengig. Nå jobber de med saker til papir og nett om hverandre. 

Powered by Labrador CMS