Advarer mot å se seg blind på nettvekst

GÖTEBORG (Journalisten): Både inntekter og lesere på nett er i kraftig vekst, men sjefen for verdens avisorganisasjon mener det er galt å fokusere for mye på nye medier.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

En rapport om digitale trender som ble presentert på World Association of Newspapers kongress i Göteborg i dag, viser at medienes digitale kanaler er i sterk vekst. Medienes annonseinntekter fra nett og mobil blir anslått til mer enn 150 milliarder dollar innen 2011. Bruken av bredbånd, trådløst nett og mobiltelefoner blir også spådd en eksplosiv vekst.

Advarte mot nettevangelister

Allikevel advarte WAN-president Gavin O’Reilly mot å se seg blind på nettveksten. De digitale «evangelistene» gjør en alvorlig feil hvis de glemmer papiravisens viktige rolle, sa O’Reilly.

– Faktum er at papiraviser står seg godt i en verden med økt digital fragmentering. For virkelig å bedømme hvordan avisene gjør det, må man rolig analysere de underliggende publikumstrendene i industrien vår, lesertallene og kvaliteten på den demografiske spredningen vi leverer, sammen med det voksende publikummet vi har på nett, sa O’Reilly.

Uenighet om fokus

O’Reillys forsvar for papiravisens fortsatte uvurderlige rolle avviker fra analysen Martha Stone, prosjektleder for WANs prosjekt Shaping the Newspapers Future (SFN), la for dagen da hun presenterte prosjektets rapport om digitale trender tidligere på kongressen.

– Den nedadgående trenden vi ser på papir, hvor papiravisens markedsandel stadig svekkes, er grunnen til at det er veldig viktig å fokusere på digital utvikling, sa Stone, som mente aviser må belage seg på å hente inn brorparten av inntektene sine på nett.

Hun trakk spesielt fram det skandinaviske avismarkedet.

– Digitale medier gjør det veldig bra i Skandinavia, og Schibsteds profittmargin på nett, som var 51 prosent for 2007, er rett og slett fantastisk, sa Stone.

Powered by Labrador CMS