Kvelertaks Ivar Nicolaisen surfer på publikum under årets Steinkjerfestival. Bildet brukte fotografen seks år på planlegge.Foto: Johan Arnt Nesgård / Trønder-Avisa
BILDET:
Brukte seks år på å planlegge bildet av Kvelertak-vokalist
Å bruke drone over en folkemengde på festival var uaktuelt da Trønder-Avisas fotograf Johan Arnt Nesgård skulle fotografere den publikumsurfende Kvelertak-vokalisten.
Da daværende vokalist i bandet Kvelertak, Erlend Hjelvik, hoppet ut fra scenen og «crowdsurfet» seg gjennom publikum under Steinkjerfestivalen i 2018, var ikke fotograf i Trønder-Avisa, Johan Arnt Nesgård, mange meterne unna med kamera.
Selv om han fikk et helt greit bilde av vokalisten den gang, bestemte Nesgård seg for at neste gang bandet kom til festivalen skulle han få et bilde av surfingen ovenfra.
Fugleperspektivet
Da det ble kjent at bandet var på vei til Steinkjer og festival igjen, startet Nesgård å konkretisere sine planer.
Selv har fotografen og bildesjefen i den nord-trønderske lokalavisa jobbet med dronefotografering i mange år. Det er det enkle fugleperspektivet mer enn noe annet som fascinerer.
Å bruke drone over en folkemengde på festival, er ikke videre populært, så Nesgård måtte tenke utenfor boksen i planleggingen av bildet.
Løsningen, forteller han, ble et ettbensstativ med et stativhode som kunne vippes ned og fjernutløses av kameraet med en sender.
– For oss som lokalavis er ikke poenget å få til et best mulig bilde av en artist, poenget er å få til et best mulig bilde av en artist sammen med publikum. Det jeg hele tida jakter på, forteller han på telefonen,
Annonse
Varte i 15 sekunder
Han er ute på jobb denne sommeren, og snakker fra bilen mellom oppdragene når Journalisten ringer.
– Jeg spurte på forhånd den ene vekteren som sto foran scenen om han trodde at vokalisten skulle ned til publikum. Og da sa han at han trodde de brukte å gjøre det. Så da var det bare å vente, sier han.
Med fjernkontrollene han vanligvis benytter seg av når han fotograferer fotballkamper i den ene hånda, og kamera på ettbeinsstativet i den andre, sto han klar i tilfelle vokalisten skulle bestemme seg for å hoppe.
Så, helt mot slutten av konserten, hoppet vokalisten ut i folkemengden. Det varte i 15 korte sekunder, forteller Nesgård.
– Det handler om å fange øyeblikket, men det handler òg om å være forberedt, men selvfølgelig er det jo litt flaks i og med at det tekniske gjorde at jeg ikke fikk å se bildet på skjermen.
Litt som i mørkerommet
Det er bare fem bilder som er brukbare, forteller Nesgård. Resten av bildene er uten hode på vokalisten.
– Jeg er jo såpass gammel at har stått i mørkerommet, det var noe eget med å fremkalle bilder da, jeg får litt den samme følelsen når jeg jobber med fjernstyrte kamera, sier han.
Han legger til.
– Pressesjefen for festivalen har skrevet og sagt det var et kjempekult bilde, men hun minnet meg på at Kvelertak har skiftet vokalist siden jeg sist var der. Så det var egentlig ingen garanti for at han skulle gjøre akkurat det samme som forrige vokalisten.