Sjefredaktør i Dagbladet Anne Aasheim opplever kraftig opplagsfall. Foto: Birgit Dannenberg
Sjefredaktør i Dagbladet Anne Aasheim opplever kraftig opplagsfall. Foto: Birgit Dannenberg

Dagbladet faller mot 100.000

Allerede under på søndager. Hverdagsopplaget falt med nye 18.400 i første halvår.

Publisert   Sist oppdatert

Berner Gruppen fikk et resultat før skatt på minus 30 millioner kroner i første halvår. I samme periode i fjor lød underskuddet på hele 176,4 millioner. Det svake resultatet i fjor skyldtes hovedsaklig et finansresultat på minus 156,7 millioner kroner, først og fremst som følge av kurstap på konsernets investeringer. Tilsvarende tall i årets første halvår er minus 7,4 millioner.

Konsernets omsetning er redusert, i all hovedsak som følge av annonsesvikt og opplagsnedgang. Dette er delvis kompensert gjennom produktutvikling og prisøkning, ifølge en pressemelding fra Berner Gruppen.

«Situasjonen nødvendiggjør ytterligere resultatforbedrende tiltak innen medieområdet.»

Avis i motvind

Dagbladets gjennomsnittlige hverdagsopplag i første halvår endte på 106.073 eksemplarer, som er 18.384 færre enn i samme periode i fjor. Det gir et opplagsras på nesten 15 prosent fra samme periode i fjor.

Opplaget på lørdager falt med 26.495 eksemplarer til 190.385, mens søndagsopplaget ble redusert med 18.377 eksemplarer til 91.583 eksemplarer.

I første halvår ble inntektene fra avissalg 293,1 millioner kroner, en økning på 4,8 prosent fra tilsvarende periode i fjor. Fall i omsetningen er kompensert ved produktutvikling og prisøkninger, heter det i halvårsrapporten.

Kraftig annonsefall

Annonsesalgsinntektene i første halvår ble 97,6 millioner kroner, mot 128,3 millioner i samme periode fjor.

«Annonseinntektene har vært preget av fallet i lesertall og et generelt fall i markedet. Rubrikkområdet, samt merkevareannonseringen fra bransjene bil og bank/finans, sto for en vesentlig del av fallet», skriver konsernet.

Dagbladets driftsresultat før avskrivninger endte på 0,6 millioner kroner i første halvår, 1,2 millioner lavere enn i tilsvarende periode i fjor. Driftsinntektene ble 399,3 millioner, mens driftskostnadene utgjorde 398,7.

Driftsresultatet etter andre kostnader ble minus 3,8 millioner kroner, som er 6,5 millioner bedre enn i fjor.

Nye medier

DB Medialab AS hadde en omsetning på 56,5 millioner kroner i første halvår, mot 71,2 millioner i samme periode i fjor. Driftsresultatet etter andre poster og goodwillavskrivninger ble minus 6,0 millioner (7,3 millioner i fjor). Ifølge konsernledelsen skyldes omsetnings- og resultatreduksjonen nedgang i annonseinntektene. Konsernet arbeider med nye tiltak for å bedre resultatutviklingen.